Coup de coeur

Geen betere plek om tijdens een regenbui je kapsel droog te houden dan de Fnac op de Champs-Elysées. En dat is exact wat ik vorige week deed, toen ik verrast werd door een felle plensbui: de Fnac binnenduiken (letterlijk, want je moet meteen met de roltrap naar beneden) en mijn oog laten vallen op de actiebak met pockets (één kopen, één gratis).

Tijdens het snuffelen naar wat goed van pas komende extra lectuur kwam ik volgend kleinood tegen:

bm_CVT_La-petite-boulangerie-du-bout-du-monde_9712

Het verhaal over een vrouw die Plymouth achter zich laat en verhuist naar een klein havenstadje in Cornwall. Ze start er in een piepklein bakkerijtje en leert gaandeweg om te gaan met alle inwoners en hun (on)hebbelijkheden.

Dat is een inhoud die me bij tijd en wijlen als ontspannende lectuur wel kan boeien, dus ik nam het boekje mee. Nu nog op zoek naar het gratis exemplaar, het regende toch nog, dus ik had zo te zien ruim de tijd om verder te snuffelen.

En mijn oog viel hierop:

12996_1281053

Bij het zien van de cover dacht ik: dit gaat over de visserij, stormweer, passie, Bretagne, destructieve relaties, het keiharde leven…blablabla

Maar dat was niet helemaal correct. De achterflap vertelde me dit: ‘Un homme et une femme. Ils ne se connaissent pas mais échangent des mails. Jusqu’à devenir acros. Jusqu’à ne plus pouvoir se passer l’un de l’autre, sans se rencontrer pour autant… Savoureuse et captivante, cette comédie de moeurs explore avec finesse et humour la naissance du sentiment amoureux’, en ik was verkocht. Dit gratis exemplaar zou het worden. Als het niks is, dan ben ik ook geen geld kwijt dacht ik nog.

Ik doorbladerde snel het boekje, en inderdaad: alleen maar emails. Op alle pagina’s. Hmmmm, dit kan me wel boeien. Een beetje voyeur spelen in andermans mailverkeer, dat is eens iets anders, dus het boekje ging mee naar de kassa.

Buiten waren de grijze wolken weggetrokken, ik had rustig de tijd om op station Roosevelt de metro in te duiken en huiswaarts te keren.

Raar maar waar, ik ben niet begonnen in het betaalde boek, maar in het gratis boek. Op een of andere manier was ik reuze nieuwsgierig geworden. Wat kunnen twee mensen elkaar te vertellen hebben per mail, dat daarmee een volledig boek kan gevuld worden?  Want geef toe, 350 pagina’s, dat is geen dun boek.

Lieve mensen, ik ben beginnen lezen en ik ben niet meer gestopt. Wat een heerlijk verhaal! Zelden zo nieuwsgierig geweest naar de volgende pagina. Sneller en sneller draaide ik de pagina’s om, zonder stoppen. Steeds opnieuw wil je absoluut weten wat zijn of haar antwoord is op de voorgaande mail, steeds opnieuw slaagt de schrijver erin om je met intelligente dialogen en een onderliggende spanning het verhaal in te zuigen. Metersdiep. Ik heb zo’n spijt dat het boek uit is 😦

Een volbloed rasverteller, die Daniel Glattauer.

Liefs,

IMG_0599

 

 

 

Geef een reactie

