Franse lectuur

Hoewel ik me in de Franse mondelinge taal behoorlijk uit de slag trek, blijft het lezen van Franse boeken vaak een opgave. Ik probeer het regelmatig, maar het kost me wel extra moeite om er doorheen te komen.

Ik blijf dus een trouwe en regelmatige bezoeker van de boekhandelaars in Oudenaarde, in Gent of in Breskens als ik in Nederland vertoef, om de noodzakelijke voorraad weer aan te vullen. Want als er naast mijn bed geen boeken meer liggen die nog gelezen moeten worden, dan panikeer ik lichtelijk: ‘EEEEKKK, ik heb NIKS meer om te lezen!’ Nogal wat dames krijgen dit soort lichte paniekaanvallen als ze voor hun overvolle kledingkast staan;)

Ook in Parijs loop ik dolgraag een boekenzaak binnen. Boekhandelaren vind je hier zowat op elke hoek van de straat, want Parijzenaars zijn lezers, enorme lezers. In de metro, op het treinstation, gewoon wandelend op straat, bij een café-crème op een terras, bij de kapper en de dokter. In elke handtas of boekentas steekt literatuur, met een kleine of grote ‘L’. De zwaar verteerbare klassiekers in de Louis Vuitton handtas en de makkelijkere ‘chicklit’ in de zakjes van de Monoprix, om het maar eens met een cliché te zeggen. Het kan vanzelfsprekend ook net andersom:-).

Voorzienigheid boven alles, verhalen op papier, steeds bij de hand, voor het geval je een kans krijgt om nog een extra bladzijde weg te werken.

Je bent dus ook nooit rustig alleen in een boekenzaak, integendeel. Het is bij momenten wurmen om bij de juiste afdeling te komen. In een Franse boekenzaak vallen meteen de uitgaven van Gallimard op. De lichtgele, zeer eenvoudig vormgegeven kaften met de boektitel in het rood sieren al sedert 1911 een groot aantal van hun uitgaven. Geen felle kleuren, geen fijne tekening noch mysterieuze foto siert hier de buitenzijde. De titel, de auteur en de uitgever, meer heeft een boek niet nodig om aan de man of vrouw te worden gebracht. Getuige daarvan de vele successen die Gallimard al op de markt bracht.

1li65pug

Als ik Franse boeken lees, dan is het vaak de iets makkelijkere lectuur. Zo zijn Anne Gavalda en Katherine Pancol auteurs die ik graag in het Frans lees.

En enkele weken geleden kocht ik deze twee kleinoden. Ze stonden een poos geleden hoog genoteerd in de Parijse boekentop10.

IMG_2337De korte inhoud is erg bondig samengevat in één zin: ‘En u? Wat is het meest idiote wat u hebt gedaan met/in uw leven?‘ Daar moest ik het mee doen, maar het was alvast uitnodigend genoeg voor mij, dus ik kocht ze allebei. De achterflap belooft 400 pagina’s puur geluk, een ode aan het leven, troostend bij momenten en vaak opbeurend, daar ga ik voor, in het Frans! 

Ondertussen is het rode boekje uitgelezen, en inderdaad, ik heb gelachen, het verhaal is licht verteerbaar, herkenbaar en amusant! In het tweede boek ben ik op dit moment halfweg en ook ditmaal ben ik in de ban van de vlotheid en vrolijkheid waarmee de auteur mij omringt.

Mijn leerkrachten Frans van het Sint-Pietersinstituut in Gent zullen trots op me zijn:)

Liefs,

IMG_0599

11 thoughts on “Franse lectuur

  1. Ik heb me enkele jaren geleden vertoeft in Franse boekjes toen ik een lerarenopleiding Frans deed. persoonlijk vond ik de jeugdboeken het interessantste/leukte om te lezen. Sowieso ook al omdat er vaart in zit :-), al was Le Petit Prince een helse opgave…
    Maar ik kan je anders ook wel L’Attentat van Yasmina Khadra aanraden!

    • Ha! ‘Le Petit Prince’, een prachtig verhaal, maar je moet het niet lezen in het kader van een opdracht in de middelbare school. Dan is het inderdaad een zware pil om te slikken:-)
      Ik zal sowieso een post-it (mijn zoon lacht zich nu te pletter omdat ik in het smartphonetijdperk nog post-its gebruik) met de naam Yasmina Khadra in mijn handtas steken, dank voor de tip!

Geef een reactie

