De geschiedenis van Boulogne-Billancourt, in een notendop.

De dubbele benaming Boulogne-Billancourt doet vermoeden dat er eerder een afzonderlijk Boulogne en  Billancourt was. En dat is ook zo. Beide delen smolten samen in 1860.  De dubbele benaming kwam er officieel pas in 1925.

Het meest noordelijke deel, Boulogne,  was voornamelijk een residentiële buurt, terwijl het zuidelijke deel, Billancourt vooral industrieel ingekleurd werd. Met name de autofabrieken van Renault vonden er decennia lang een thuishaven.

De oude poort die op de onderstaande foto te zien is, werd behouden en is mooi geïntegreerd  in de nieuwbouwprojecten. De herinnering aan de Renaultfabrieken die vele decennia lang deel uitmaakten van de geschiedenis van Boulogne-Billancourt wordt op deze manier levend gehouden.

27193

‘Boulbi’ zoals de tegenwoordige inwoners hun stad lieflijk benoemen, kende een welvarende periode in het interbellum. Het inwonersaantal steeg uitermate snel onder het burgemeesterschap van André Morizet (1876-1942). Morizet pakt meteen de uitdagingen van een snel groeiende stad aan. Toen hij burgemeester werd waren de wegen  in abominabele staat en de sanitaire condities lieten te wensen over. Daarbij komt de problematiek ten gevolge van de inplanting van de imposante autoindustrie temidden de woonwijken.  De uit haar voegen barstende stad krijgt bovenop de genoemde problemen te maken met enorme uitbraken van tuberculose. Morizet lost het allemaal zo goed als toen mogelijk was op, hij laat onder andere een ziekenhuis, crèches en een preventorium bouwen. Nieuwe straten worden aangelegd, (internationale) architecten worden aangetrokken om, vooral in het noordelijke deel, residentiële woonwijken uit de grond te stampen. En Boulogne-Billancourt wordt de eerste randgemeente van Parijs met een metrolijn. Inderdaad, mijn ‘eerder gevreesde maar ondertussen geliefde’ ligne 9 kende in deze periode haar ontstaan;)

Aan de vooravond van WOII was Boulogne-Billancourt een welvarende, moderne en heel belangrijke stad in de Parijse regio.

Tijdens de tweede wereldoorlog werd Boulogne-Billancourt zeer zwaar getroffen door bombardementen. Vooral de Renaultfabrieken, (die in opdracht van de Duitsers werkten) werden geviseerd door de geallieerden.

Het is burgemeester Alphonse Le Gallo die voor de loodzware taak staat om het zwaar getroffen Boulogne-Billancourt weer herop te bouwen. Vooral appartementsgebouwen, talrijke scholen en grote sportstadia zien het levenslicht. Traag maar zeker komt Boulogne-Billancourt er weer bovenop.

In de jaren 1970, onder burgemeester George Gorse, wordt de stad opnieuw drastisch aangepakt. Stilaan verdwijnt de zware autoindustrie uit de stad (de laatste fabriek sloot haar deuren in 1992) en komen er vele hectares vrij voor moderne bebouwing. Ook het appartement waar wij wonen dateert uit deze periode. Wij wonen aan de rand van het gebied waar destijds de autofabrieken stonden, recht tegenover het Ile Seguin.

Op dit moment wordt het eiland in de Seine aangepakt voor de verwezenlijking van een gigantisch project: de bouw van een impressionante concertzaal, een hotel, tuinen en terrassen, vele winkels enz. De brug naar het Ile Seguin, hier net beneden ons appartement dateert  van 2009. De hele buurt hier is nog enorm aan het veranderen. Ook de grote kantoortorens aan de Pont du Sèvres worden op dit moment door de door u ondertussen gekende ‘Bob de Bouwers’ voorzien van een totaal nieuwe look. Booming business hierzo:)

Dit wordt ons uitzicht aan de voorzijde: (Niet verkeerd hé;)

shigeru-ban-architects-europe-jean-de-gastines-architectes-perspective-atelier-lansac_arrivee-bateau_11

Op dit moment is het uitzicht aan de achterzijde, waar de kantoortorens aangepakt worden,  nog niet je dat, maar het komt goed! 😉

IMG_0132

Een enorme diversiteit aan architectuur zorgt voor een frisse en zeer moderne uitstraling. Bedrijven en woonplekken, parken en winkelcentra staan hier zij aan zij. Ouderen en jonge gezinnen wonen in dezelfde blokken. Restaurants voor zakendiners en gezellige bruine kroegen lokken de werkende en de vrijetijdsmens naar hun terrassen. Scholen liggen pal in de woonbuurten ingeplant. Ik had het nooit eerder gezien, maar hier is een lagere school die op de bovenverdiepingen appartementen heeft. Wonen, werken, winkelen en schoolgaan op één plek dus, fenomenaal:)

Alle foto’s zijn genomen op korte wandelafstand van onze woonplek:

Boulbi1Boulbi2En waar je ook kijkt, een spatje groen:)

IMG_0734

En nu maar hopen dat het bij Pat niet begint te kriebelen om weer een ander land te gaan verkennen. ik wil hier nog héél lang wonen, om straks te genieten van al dat nieuws.

Liefs,

IMG_0599

 

 

 

Advertenties

6 thoughts on “De geschiedenis van Boulogne-Billancourt, in een notendop.

  1. Boulogne-Billancourt, vlakbij mij. Vanaf de pont de Sèvres zie je nog steeds de poort van de oude Renault fabriek. Ga je even door, over de brug, kom je bij het ponypark, met een prachtig uitzicht over ‘la plus belle ville du monde”

  2. Dat klopt Hans! De weg loopt daar erg omhoog, en het uitzicht over Parijs is fenomenaal. Het ponypark hebben we nog niet bezocht, maar ik zet het meteen op onze ‘te bezoeken’ lijst:-)

  3. Leuk dat stukje over Boulogne-Billancourt! Mijn ex werkte bij Renault Billancourt en ik weet nog precies hoe het daar uit zag. Met de brug waarover de mensen naar l’ile Seguin liepen. Een andere tijd en ik moet zeggen dat ik er moeite mee heb hoe het nu is. Heel veel mensen die bij Renault werkte woonde daar vroeger, jaren 50-60 ook in de buurt, wat later werd het onbetaalbaar voor de arbeiders.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s