Ik zag een beklijvende, een droevige maar ook een hoopvolle en vastberaden mensenzee

IMG_2645

Onze angst voor grote mensenmassa’s opzij zettend togen we gisteren richting Place de la République voor de solidariteitsmanifestatie. We trotseerden ook zonder angst overvolle metro’s. De spreekwoordelijke ‘sardienen in een blik’ zijn peanuts vergeleken met de overvolle wagons waar wij gisteren in stonden.

Maar écht getwijfeld over al dan niet deelnemen hebben we niet.

De Place de la République hebben we niet bereikt. Op een van de grote boulevards die uitkomen op het plein (Boulevard du Temple) stonden we stil in een immense zee van mensen. Alle straten, boulevards en pleinen in de wijde omtrek, zwart van het volk. Een poging om via de Bastille alsnog het eindpunt Place de la Nation te bereiken lukte ook al niet. Een ongezien aantal mensen overspoelde alle straten en stegen. Rustig en beheerst, sommigen heel stil, anderen scanderend, nog anderen zongen de Marseillaise. Overal waar je keek: solidariteit en eenheid. Hartverwarmend.
Charlie2

Het werd een dag vol emoties. Ik voelde solidariteit en medeleven, steun en troost. Ik voelde vriendschap en oprechte interesse. In ons kielzog een vriendelijke en meelevende ploeg van het VRT journaal.

Charlie1

http://deredactie.be/permalink/2.37139?video=1.2205929

We spraken af met de groep VIP (Vlamingen in Parijs) en konden wonderwel met zes personen bij elkaar blijven. We leerden sympathieke mensen kennen en maakten de afspraak om nog samen te komen. Voor een uitstap, voor een borrel. De gesprekken zullen deugd doen, dat weet ik nu al…

Liefs,

IMG_0599

3 thoughts on “Ik zag een beklijvende, een droevige maar ook een hoopvolle en vastberaden mensenzee

  1. Ik ken het gevoel Hans… Ik voelde me er aan de ene kant gedragen en gesteund temidden al die solidariteit, en aan de andere kant angstig door de massa en het gebeuren op zich. Heel dubbel allemaal.

  2. Ik zag het dan wel op tv en stond er niet middenin, maar het ontroerde me. Tot op het bot. En het gaf me hoop.
    Bijzonder dat je er middenin stond! Toch?

Geef een reactie

