Gemakkelijk en handig met ons Pascaleken:)

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat ik, sedert ik in Parijs woon en fulltime ‘huisvrouw’ ben, ik een beetje gebeten ben door de microbe ‘gezond en super lekker eten’. Het is voornamelijk Pascale Naessens (ik noem haar de laatste maanden familiair en lief bedoeld ‘ons Pascaleken’ die me inspireerde.

Naast kleurpotloden en schriften koop ik ook heel graag, en veel, en vaak onverstandig onbelemmerd kookboeken. Ik heb ze allemaal, van het boek van de Boerinnenbond tot de Italiaanse keuken van Carluccio, van de Colruytboeken tot veggie kookboeken. Maar als het erop aankomt om snel en gemakkelijk iets lekkers op tafel te toveren pak ik steeds weer naar de boeken van ‘ons Pascaleken’. Ik heb ze allemaal, eentje als ebook op de iPad en vier ‘in het echt’ netjes gestapeld in een minuscuul boekenkastje in de woonkamer, dichtbij de keuken en de wachtende ingrediënten.

IMG_0554

Vroeger was het zo dat ik dagelijks haar boeken doorbladerde wanneer ik de boodschappenlijst samenstelde, want ik doe quasi elke dag boodschappen. Gewoon omdat ik dan met super verse ingrediënten aan de slag kan, en omdat het kan, ik heb er de tijd én de energie én de goesting voor.

Enkele weken geleden had ik, zomaar uit het niets, een wel heel helder moment..

Als ik nu eens een schema opstel en voor de komende maanden alle recepten van ‘ons Pascaleken’ in een menuplanner gooi…. Dan hoef ik niet meer elke dag opnieuw na te denken over wat er klaargemaakt moet worden.

Zo gezegd, zo gedaan. Alle boeken opengelegd op de tafel, en heel gestructureerd alle recepten in een planner gegooid. En weet u wat? Ik kan voor 13 weken verder. Enkel en alleen met de recepten van haar. Elke dag iets anders, hooguit één tot tweemaal vlees per week, en geen twee dagen met dezelfde ingrediënten na elkaar.

IMG_0555

Hoewel het simpel lijkt, heeft het toch enige inspanning gevraagd, want ongewild kwam ik toch weken tegen waarin twee dagen na elkaar kip stond, of aten we drie keer in diezelfde week rode bietjes. Omgooien die handel was dan de boodschap. Herschikken, plakken en opnieuw herschikken. Tot ik een evenwichtige, afwisselende en aantrekkelijke planning had.

En het resultaat mag er zijn! We eten ondertussen al twee weken van ons Pascaleken haar recepten en ik schrik ’s ochtends niet meer wakker met de vraag: ‘Wat ga ik deze middag weer eens klaarmaken?’ Een zalige rust daalt over me neer wanneer een knorretje in de maag aankondigt dat er gekookt mag worden. Ik neem mijn schriftje, blader naar de juiste week en lees welk recept er op het menu staat en in welk boek en op welke pagina ik alles kan terugvinden. De ingrediënten worden gehaald en ik kan aan de slag.

Als we alle recepten gehad hebben zijn we ongeveer 13 weken verder en herbegin ik van vooraf aan. Denkt u niet dat we onze geliefde restaurantbezoeken overboord hebben gegooid. O neen… als we uit eten gaan schuif ik gewoon alles een dagje op, dus de kans dat ik straks 15 tot 16 weken verder ben vooraleer we alles hebben gehad is groot.

De tijd die vrijkomt gebruik ik nu handig(er) om op internet naar mooie en aantrekkelijk geprijsde schriften te zoeken. Niet meer naar kleurpotloden, want die heb ik al;)

IMG_0557Liefs,

IMG_0599

2 thoughts on “Gemakkelijk en handig met ons Pascaleken:)

Geef een reactie

