Van lammetjes en baby’s, van Chopintje en … kleurpotloden

Er zijn zo van die dingen die ik onweerstaanbaar vind, en met onweerstaanbaar bedoel ik echt letterlijk onweerstaanbaar. Onmogelijk voor mij om er voorbij te lopen of te rijden. Desnoods gaat de auto ervoor aan de kant.

Ik heb dat met springende lammetjes in een wei bijvoorbeeld, of met labradors die onbelemmerd en enthousiast het zilte zeewater inrennen, een zonsondergang boven zee of een baby in een kinderwagen. Ik blijf er gemakkelijk minutenlang voor stilstaan. Mistbanken net boven het natte gras, doen mij de auto even aan de kant zetten en Chopintje die zich trillend en slaapdronken na een urenlange middagdut uitstrekt doen mij even halthouden met waarmee ik bezig was. Ik heb het ook met een kop verse dampende soep. Onweerstaanbaar. Ik heb het vooral met dieren en natuurfenomenen, ik heb het met bepaalde smaken en ik heb het ook, maar gelukkig in iets mindere mate, met dingen.

Dingen die je kan kopen. Dingen die, als ik ze zie liggen, héél graag wil ‘hebben’.

U mag het gerust afwijkend vinden, want dat is het ook een beetje. Temeer daar ik die voor mij onweerstaanbare dingen eigenlijk niet nodig heb. Zot is dat eigenlijk.

Ik heb het met schriften. Als ik ergens mooie schriften zie liggen, dan wil ik ze heel graag kopen. Niet dat ik zoveel te schrijven heb, want heel eerlijk, ik schrijf vooral via de computer. En toch heb ik aangenaam ‘last’ van die onweerstaanbare drang om steeds opnieuw schriften te kopen.

Gelukkig voor mij speelt de commercie maar al te graag in op mijn afwijkend (koop)gedrag. De Parijse papetterie ligt volgestouwd met schriftjes, van kleurrijk en met veel blingbling tot sjiek en eenvoudig zwart, genre Moleskine. Van dat laatste merk heb ik ondertussen een discrete verzameling bij elkaar gekocht. De meeste van hen nog met onbeschreven pagina’s.

En kleurpotloden. O jeetje, zo een grote mooie houten doos, met wel twee tot drie verdiepingen kleurpotloden. Mijn ultieme droom. En dat terwijl ik helemaal niet kan tekenen. *gloeps*

Over die kleurpotloden wil ik het heel graag even hebben. Want ik vond hét ultieme argument om kleurpotloden te kopen: ik ga kleuren! In de papetterie hier beneden liggen sedert enkele weken kleurboeken voor volwassenen. Zalig mooie prenten, de ene al met een hogere moeilijkheidsgraad dan de andere. Prenten die erom smeken om ingekleurd te worden. En wat is er nu ontspannender om na een drukke dag aan het kleuren te gaan? Véél gezelliger dan tv kijken als u het mij vraagt. Muziekje op, kaarsen aan, Chopin op de schoot en kleuren maar. Verstand op nul, blik op de zwarte lijnen en de vakken geleidelijk aan zien vollopen met de meest prachtige kleurschakeringen. Dat is echt zo plezant:)

IMG_0535

IMG_0537

Gisteren toog ik uiteindelijk naar de stad, op zoek naar een doos met potloden. Ik vond er een bij de boekhandelaar verder in de straat. Een grote metalen doos, met 72 kleuren erin. Van het merk Koh-i-Noor, klonk alvast super professioneel in mijn oren. De prijs was niet mis. 95,10 euro, slik… Maar toch toog ik minuten later met de doos onder mijn arm huiswaarts. Zo blij als een lammetje in de wei;)

IMG_0534

En dan krijg ik die nare drang om toch even op internet te checken of ze toevallig die doos ook bij Amazon aanbieden. Waarom ik dat niet doe vooraleer ik naar de winkel stap is me tot op heden compleet onduidelijk. Is ook een afwijking(etje) dus.

En ja hoor, exact diezelfde doos, op de site van Amazon.

Voor 58,85 euro…

U kan zich voorstellen dat de gelukswolk waarop ik zat, als een zeepbel uit elkaar spatte. Patsboem naar beneden tuimelde ik. Geen baby in een kinderwagen of geen spinnend Chopintje kon me redden. Tuimelen deed ik.

Het heeft nog tot laat in de avond geduurd voor ik de doos opende. Het aroma van gloednieuwe potloden, dat me normaal gezien in de zevende hemel brengt bleek nu een bitter bijgeurtje te hebben. Maar, gedane zaken nemen geen keer, en onder de lieve dwang van manlief ging ik, net voor het slapengaan, toch nog even aan het kleuren. Nog niet meteen écht ontspannend, denkend aan die bijna 40 euro die ik teveel betaalde, maar dat gaat wel komen, met de tijd…

IMG_0536

Liefs,

IMG_0599

 

 

 

3 thoughts on “Van lammetjes en baby’s, van Chopintje en … kleurpotloden

  1. Je gevoel volgend, opgaand in het leuke idee van dat moment! Je hebt er toch maar van genoten. En tja, die 40 euro extra, daar zal de boekenman je toch dankbaar voor zijn 😉

  2. Pingback: Gemakkelijk en handig met ons Pascaleken:) | Ons Parijsavontuur

Geef een reactie

