Ons Parijsavontuur: 2 jaar:)

Deze week exact twee jaar geleden ben ik gestart met deze blog. Ondertussen zijn we  vele uitstapjes en vele schrijfsels verder.

Het moet gezegd, het tempo van schrijven is trager geworden. Niet zozeer omdat het schrijven zelf me te zwaar valt, maar eerder omdat het me bij momenten ontbreekt aan Parijse inspiratie. Overige inspiratie genoeg, soms zou ik willen schrijven over verhalen die ik tegenkom in de krant. Of over politieke statements die me bij momenten zuur opbreken, over de liefdevolle warmte van mensen of over de storende ‘nonchalance’ van anderen. Over boeken die ik heb gelezen of films die we hebben gezien. Over recepten die ik heb uitgeprobeerd en wijntjes die we hebben genuttigd.

Maar dat alles heeft weinig tot niks met Parijs zelf te maken, dus de verhalen blijven in een afgesloten kamertje in mijn hoofd rondzwerven.

Ondertussen hebben Pat en ik niet altijd meer de volle ‘goesting’ om steeds opnieuw de stad in te trekken, op zoek naar verhalen. Als je de Eiffeltoren, de Arc-de-Triomphe, het Louvre en de prachtige bruggen al tientallen keren hebt bewonderd, dan raak je een beetje ‘gewend’. Verwend ook, want uiteindelijk is het ietwat pretentieus om te zeggen dat je het allemaal wel hebt gezien…Hoe mooi, bewonderenswaardig en uitnodigend die plaatsen ook zijn, het went…

Qua ‘in het buitenland wonen’ zijn wij een beetje ervaringsdeskundigen, en weten we dat na ongeveer een jaar of twee, drie, de nieuwe woonplek van ‘één-lange-vakantie’ langzaamaan een ‘rustige thuishaven’ wordt. Zelfs in Parijs. We hebben niet langer meer de idee dat we hier op lang weekend zijn. Parijs is de stad waar we wonen en werken. Waar ik de was, de plas en de strijk doe. Waar ik driemaal daags braafjes de vaat sta te doen omdat er geen vaatwasser is. Waar de was tijdens de winter in de badkamer moet drogen omdat er geen droogtrommel is. Waar de boodschappen dagelijks vers gehaald worden en de warme maaltijden ’s middags genuttigd worden. Waar we een kleine twee jaar geleden gestart zijn met ‘Voedselzandloper-proof’ eten. De stad ook die we maar al te graag eens ontvluchten, op zoek naar gezonde buitenlucht. Dat kan vanzelfsprekend in de Vlaamse Ardennen, onze thuisbasis, maar we komen ook graag in de rest van Frankrijk.

Dat alles verhindert niet dat er nog verhalen zullen komen. Ongetwijfeld. Blijft u dus gezellig nog even langskomen:)

Een dikke en welgemeende dankjewel aan alle volgers en lezers van onze avonturen. U bent een trouw publiek, en dat doet me veel plezier:) Velen van u mochten we hier al ontvangen, en velen zullen in de komende maanden en jaren nog langskomen. Wij zijn hier nog een hele poos.

Liefs,

IMG_0599

11 thoughts on “Ons Parijsavontuur: 2 jaar:)

  1. Beste Kathleen, Ik volg jouw blog al een tijd met veel plezier, omdat de stad Parijs ook mijn passie is. Nu jouw blogs helaas in frequentie afnemen wil ik je vragen om jouw lezers eventueel te wijzen op mijn weblog over Parijs welke elke week over de Franse hoofdstad informeert. Mijn blog is Paris FvdV. Met vriendelijke groet Ferry van der Vliet, auteur weblog Paris FvdV

  2. Niet te doen…al 2 jaar!
    Nog steeds volgen we met veel plezier je verhalen want voor ons is Parijs echt wel Parijs met een hoofdletter. Ben er zelfs nog nooit geweest…erg hé! Het wordt tijd dat de krekelvriendjes eens richting Parijs trekken!
    Liefs

    • Oooo, Ruthje, dat moet je dan toch gauw eens plannen, enkele dagen Parijs:) Doen we samen een terrasje of een restaurantje!
      Of gewoon regelen, die uitstap naar Parijs met alle Krekelvrienden… Ik zal jullie met open armen ontvangen. Joehoe!!!!

  3. Hallo Kathleen.

    Al twee jaar bezig, en wij lezen jouw schrijfsels over Parijs steeds met heel veel genoegen!
    Ik kan me wel voorstellen dat het door de gewenning best moeilijker wordt om fris over noviteiten in Parijs te schrijven. Wij zijn altijd, toen de goede man nog leefde, grote volgers geweest van Jan Brusse, die altijd met passie en veel enthousiasme, ieder keer weer, wist te vertellen over zijn leven en belevenissen in Parijs, dmv zijn boeken en radio- en tv-uitzendingen in Nederland. Ook zijn complete ontdekkings- en wandelroutes hebben we door Parijs gelopen: machtig interessant! Helaas is Jan Brusse niet meer, maar door uw aanstekelijke manier van schrijven over jullie Parijsavontuur heb je zijn verteltrant bijna overgenomen, en zijn we blij met je schrijfsels. Vooral de afgelopen jaren is onze interesse niet alleen gebleven bij Frankijk, en Parijs in het bijzonder, maar ook bij de Franse muziek, en met name bij Patrick Bruel (jou niet onbekend). Eind maart hopen wij weer een aantal concerten in Parijs Le Zénith van hem mee te mogen maken en heeft onze dochter zelfs een heuse fansite (www.patrickbruel.eu) opgezet, die bol staat van impressies van zijn diverse concerten… Hier probeert zij op haar manier Patrick Bruel te promoten in Nederland, hopend dat haar favoriete zanger hier weer bekendheid krijgt, die hij zeker verdiend!

    We hopen nog vele schrijfsels over Parijs te mogen lezen!

    Hans Hugens en familie.

    • Waw, wat een fijne en deugddoende reactie is dit, dank u wel:)
      Bij momenten bekruipt me wel eens het gevoel: ‘wie heeft hier een boodschap aan?’ maar door een reactie als deze krijg ik vanzelf weer de schrijfkriebels te pakken:)
      En Bruel, inderdaad, die man verdient ook in België en Nederland het succes dat hij hier heeft. Zalige teksten op meeslepende melodieën… hartverwarmend en ontspannend tezelfdertijd. Ik wens jullie alvast heel aangename momenten tijdens het concert eind maart. Geniet met volle teugen!

      Vriendelijke groet uit Parijs,
      Kathleen

  4. Hi Kathleen, fijn om te zien dat Parijs toch aan je groeit eens je helemaal gewoon wordt om deel te zijn van deze prachtige stad. Ik ben zelf aan het overwegen om misschien toch ook de stap te zetten maar vroeg me af of je misschien tips hebt waar je als belg tewerkgesteld kan worden in Parijs? Ik weet dat de kans klein is om in de marketing/events/advertising/communicatiesector te werken en meer specifiek in lifestyle ( beauty, fashion, travel etc) maar ik wou het toch maar even vragen.. On s’est jamais, toch? Alle tips welkom!!

    Groetjes, Caroline

    • Hi Caroline, vooreerst mijn excuses voor de wel erg late reactie. IK was recent enkele weken in België en heb de blog nauwelijks geraadpleegd, shame on me…
      Zelf werk ik niet in Parijs, ik heb ook nooit de intentie hiertoe gehad, dus ik weet niet of ik de juiste persoon ben om je hierin raad te geven.
      Wat ik wel weet is dat er verschillende verenigingen zijn van Vlamingen in Parijs die je verder kunnen helpen. http://www.vipinfo.be is er één van. Hier zitten vast mensen die de juiste antwoorden weten op al jouw vragen.
      Er zijn, verspreid over Parijs en de randgemeenten ook enkele Nederlandstalige scholen, misschien liggen daar ook uitdagingen?
      En vanzelfsprekend, voor de meer administratieve kant van de zaak is er de Belgische ambassade.
      Ik ben ervan overtuigd dat, wanneer je de Franse taal goed onder de knie hebt, je zowat overal aan de slag kan.
      Houd me maar op de hoogte van je plannen, altijd leuk om andere Belgen in Parijs te leren kennen:-)
      Vriendelijke groet!

Geef een reactie

