Op schattenjacht #Geocaching

Ergens in 2010 zag ik in een of ander televisieprogramma een reportage over ‘Geocaching’. Ik weet nog dat ik er toen veel meer over wilde weten, ik spitte het internet uit en las heel wat ‘geocacherverhalen’, en sedertdien mogen wij ons beginnende geocachers noemen, de Pat ik.

Geocaching is het zoeken, door middel van een GPS, naar ‘caches’ die ergens op de wereldbol verstopt zitten. Heel kort-door-de-bocht dan.

Het systeem is heel simpel. Iemand verstopt een waterdicht, goed afgesloten doos(je) met een logboek en een balpen erin en plaatst de locatiegegevens ervan op het internet. Iemand anders kan nu van deze gegevens gebruik maken om middels een GPS-toestel het doosje te gaan zoeken. Als je het pakje gevonden hebt (en dat is niet altijd het geval, geloof me vrij) noteer je ter plaatse je schuilnaam en de datum van de vondst in het logboekje, en bij thuiskomst kan je de gevonden cache nog even loggen via internet. Zo weten ook andere geocachers of je zoektocht al dan niet succesvol was.

Geocaching, HeadHardHat 197-1

Een eenmalige aanmelding bij www.geocahing.com zorgt ervoor dat je alle verstopte caches bij jou in de buurt of verder weg, kan traceren. Een overzichtskaart toont je meteen dat er in je onmiddellijke omgeving heel wat te vinden zijn. Veel meer dan stapschoenen, een goed werkende GPS (maar tegenwoordig zit dat ook standaard op je telefoon, dus dat kan ook), een balpen en een dosis frisse wandelgoesting en -pret heb je niet nodig om aan de slag te gaan. Ik heb ondertussen zelf de GeocachingAPP op mijn mobieltje staan, dus om het even waar ik ben kan ik gauw ff checken of er misschien in de buurt een schat ligt:)

small-cache-sticker_500

Hoewel ik dat laatste nog niet in mijn eentje heb gedaan, ik ben altijd een beetje gegeneerd om in een drukke straat met mijn handen tussen stenen te gaan voelen, onder verkeersborden te turen of om op een brug de hele reling af te tasten. Angst dat de mensen gaan denken: ‘Wat staat die daar nu toch te doen?’ Met Pat erbij ben ik ineens veel dapperder;)

Wat het zo leuk maakt: Als je een cache vindt ben je als een kind zo blij! In de grotere caches zitten vaak ‘goodies’: kleine schatten die vaak voor kinderen erg leuk zijn. Er wordt wel gevraagd dat, wanneer je iets uit de cache haalt, je er iets anders van gelijke of hogere waarde voor in de plaats steekt. Piece of cake.

800px-Geocache_CZ_02

En natuurlijk is het niet de bedoeling dat je de cache verplaatst of de juiste vindplaats bekend maakt. Er moet altijd wel een beetje mysterie blijven. En als jij de cache op een andere plaats wegstopt kloppen de locatiegegevens op de website natuurlijk niet meer. Enkel de plaatser van de cache kan en mag dat doen.

Wat het zo interessant maakt: Door het zoeken naar de caches kom je al eens op plaatsen waar je anders niet zou komen, je wordt verplicht om oren en ogen goed open te houden. Na een tijdje geocachen schuim je het internet af naar nieuw geplaatste caches, want lichtelijk verslavend is het wel. Je leert heel wat bij over markante plekken want vele verstoppers schrijven bij de beschrijving van hun cache een woordje met uitleg over de locatie. Altijd meegenomen. En je komt in contact met andere geocachers.

Omwille van allerlei omstandigheden en onze verhuis naar Parijs hebben Pat en ik het geocachen na 2011 even stilgelegd, maar ondertussen zijn we weer gestart! Alleen al in Parijs zitten er honderden, zoniet duizenden caches verstopt. Op deze kaart is nog maar een heel klein deeltje van onze woonomgeving te zien, en kijkt u eens hoeveel er verstopt zit:

Schermafbeelding 2013-12-04 om 14.58.47

Werk aan de winkel dus:) Vorig weekend vonden we, onderweg naar de kerstmarkt in La Défense, al een kleinood, een heel klein plastieken kokertje, met een magneet bevestigd onderaan de reling van een brug, op wandelafstand van huis.

En voor volgend weekend heb ik alweer een leuke gevonden op het eiland Ile Saint Germain, ook op wandelafstand van huis. Hier gaat het om een multicache. Dat betekent dat je eerst enkele locatiepunten moet gaan opzoeken aan de hand van hints. NOG spannender!

U moet maar eens de website raadplegen. En wie weet kan ik over enkele weken heel wat vrienden onder de geocachers terugvinden;) Dat zou nog eens leuk zijn!!

Liefs,

IMG_0599

2 thoughts on “Op schattenjacht #Geocaching

Geef een reactie

