Fietsen in Parijs (2)

Dit filmpje wil ik dolgraag met jullie delen. Het is een Nederlandse vriend die me erop attent maakte. Met dank, Martin:)

Jan Brusse (1921 – 1996), Nederlands journalist, columnist en programmamaker woonde en werkte jarenlang in Parijs. Hij maakte er tal van reportages en schreef er heel wat boeken. (25 jaar Parijs in 25 verhalen, Als Brusse in Frankrijk, de zelfkant van Parijs, …)

Brusse nam in Parijs voor het programma ‘Hier Frankrijk, hier Jan’ heel wat filmpjes op. Onderstaand fragment dateert van 1983. De toenmalige burgemeester van Parijs, Chirac, vond dat er veel te weinig gefietst werd in zijn stad en liet prompt in blauwe verf twee lange fietspaden schilderen, op het wegdek, dwars doorheen de stad. Een Noord-Zuid verbinding en een Oost-West verbinding zeg maar.

Het filmpje is hilarisch, en wat me nog het meest frappeert is dat er naar mijn gevoel bitter weinig is veranderd op fietsgebied. Er zijn nu wel de honderden huurfietsen, er zijn veel meer fietspaden bijgekomen, er zijn ook meer fietsers als toen, maar veilig fietsen zit er nog steeds niet in. Paden eindigen vaak nog steeds abrupt, de auto’s razen je nog steeds zowel links als rechts voorbij, er wordt nog steeds pardoes op het fietspad geparkeerd, en een fietser wordt hier nog steeds een beetje bekeken als ‘raar’. Kortom… ook ik voel me, net als Jan, ‘vogelvrij’ op mijn fiets;)

Ik heb een paar keer heerlijk gelachen met de fietsfratsen van Jan, en heb zonder enige twijfel besloten dat ik in het vervolg altijd mijn fietshelm opzet:)

Liefs,

IMG_0599

 

Geef een reactie

