Dorst

Dorst, een waarschuwend lichamelijk (on)gemak, dat zegt dat je moet drinken. Al 50 jaar lang denk ik dat mijn brein op dit gebied tekort schiet, want ik ken het gevoel niet. Ik heb eigenlijk nooit echt dorst. Ik drink mijn kopje koffie ’s ochtends, op de middag een soepje en ’s avonds een glas wijn.. maar veel verder kom ik niet.

Niet OK natuurlijk, getuige daarvan de opkomst van (tot tweemaal toe) een minuscuul niersteentje, dat zoveel pijn doet, dat het wel lijkt of er zit een kassei in je nier. Je zou denken na zo één steentje dat je je les wel hebt geleerd, maar (ook) op dat vlak ben ik hardleers. Na enkele weken stevig water drinken, ‘verwatert’ ook die goede gewoonte en verval ik opnieuw in de slechte gewoonte van niet te drinken.

Maar goed, vandaag is het gebeurd, dé openbaring: DORST!

Ik dronk al 4 glazen water, en het dorstig gevoel blijft…

De oorsprong van dit ongemak is me helemaal duidelijk. Gisterenavond aten we Jamie Oliver. (Bij manier van spreken dan hé, kannibalisme is ons vreemd;)

Ik haalde inspiratie uit zijn boek ‘Jamie in 15 minuten’ en maakte de Mexicaanse tomatensoep klaar. Verknocht als ik ben aan de gezonde recepten van Pascale Naessens en ‘De Voedselzandloper’ dacht ik dat Jamie een welkome afwisseling zou zijn, en dat was het ook! Erg lekker!!!

Een aanrader voor een donkere winterse avond, wanneer je behoefte hebt aan pittige soep, exotische toemaatjes en hete accentjes (en met heet bedoel ik niet ‘warm’, maar het Nederlandse ‘heet’, STRAF in het Vlaams:)

Mexicaanse tomatensoep dus, met allerlei lekkers voor erbij, een complete maaltijd:

IMG_1630 IMG_1632

De leverancier van het dorstgevoel vandaag is het sausje van gisteren. (Die witte druppeltjes die je zit in de soep). Dat moet bestaan uit yoghurt, gemixt met Jalapenopepers en verse munt. Hier in de winkel vond ik niet meteen die Jalapenos, dus ik kocht piment. Een grote. Dat leek er sterk op, en misschien is het wel hetzelfde..

WHOOOTTTTT!!! Straffe toebak! Mijn sausje was absoluut straffig pikant, de yoghurt verzachtte ietwat, en de verse munt bracht aangename verfrissing, maar wat hebben we een dorst vandaag….

Liefs,

IMG_0599

6 thoughts on “Dorst

  1. Een glaasje cava bij Tom ging er nochtans altijd in 😉 Maar da’s dan meer van de goesting dan van dorst natuurlijk 😀

  2. Zo straf was het ook niet maar het gevoel van dorst leek wel waar. Niettemin het was (is) een heerlijke maaltijd voor een gezellig onderonsavondje. Voor herhaling vatbaar!

Geef een reactie

