Korte vakantie te plannen? Een tip:)

Wij hadden een lang weekend. Vier dagen lang vrije tijd, en die brachten we door in de wijde omgeving van Henrichemont. Op amper twee en een half uur rijden vanuit de Franse hoofdstad zit je temidden de Loirestreek.

Een heerlijk rustige Bed&Breakfast ontving ons met open armen. De vrouw des huizes ‘super sympa’ met tal van culinaire kwaliteiten en de heer des huizes een vrolijke man en een toegewijd tuinier.

Henrichemont1

Niet meteen een toeristische buurt. De vele dorpen lagen er verlaten bij. Iedereen nog in winterslaap leek het wel. Op vrijdag regende het ook nog eens.

We bezochten Gien voor het befaamde serviesgoed, en ja, ik heb me laten verleiden en dit setje gekocht:

IMG_1335

We bezochten Sancerre, en ja, we hebben ook een beetje wijn gekocht. Bij mijnheer Bourgeois, van wie ik meteen twee dikke zoenen kreeg. (Omdat hij zo van de ‘Les Flamandes’ hield vertelde hij er als soortement van excuus nog bij;).

Sancerre

Ook Briare stond op het programma, voor een stevige wandeling langs het kanaal, en Chavignol voor een bezoek aan de geitenboerderij:

Chavignol

Heerlijke beesten, die geitjes. Ze gaan ook meteen mooi in de cameralens kijken als je hen fotografeert:)

Het Chateau de la Verrerie stond ook op ons programma, omdat we daar mooie herinneringen aan hebben:

LaVerrerie

In dit prachtige kader buiten kunnen dineren, dat is Genieten met een hoofdletter G:)

IMG_1329

We bezochten ook het kunstenaarsdorp La Borne voor haar befaamde pottenbakkers.  Eén tip: bezoek La Borne tijdens een weekend, als het niet regent én in de namiddag. Kunstenaars slapen lang, luieren graag tijdens de week en doen de deuren van hun atelier niet open als het regent. Anders gezegd: wij waren er op een druilerige vrijdagvoormiddag en er was niks en niemand te zien:(

Ik ben altijd een buitenmens geweest, en nu woon ik dus met plezier, dat moet gezegd, in een grootstad. Maar toch, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. En dat merkt u in de foto’s die ik nam. Daar komen toch erg vaak boerderijdieren in voor. Ik kon het niet laten om deze koeienkudde te fotograferen. Temeer door de imposante stier die zijn koeikes braaf en geduldig, doch beslist in het gareel hield. Hij weet dat zijn dames nieuwsgierig zijn, en hij liet hen dan ook mooi naderbij komen. Zelf bleef hij een beetje op afstand… vond ik eerlijk gezegd wel zo prettig:)

koeien

In de hectares grote velden bloeiden de ‘coquelicots’ zeer uitbundig en vrolijk. Sedert mijn kindertijd zag ik er niet zoveel. De klaprozen zijn gelukkig weer aan een opmars begonnen:)

klaprozenOok de Loire-oevers inspireerden tot het schieten van vele kiekjes:

LoireVier dagen, dat gaat snel voorbij als je veel te zien hebt en je het naar je zin hebt. Op de allerlaatste dag liet manlief zich nog door me verleiden om één van de mooiste zoos (De website van de VRT zegt: zoo’s) van Frankrijk te bezoeken: die van Beauval🙂

Weer beestjes kijken dus, het lijkt wel of ik heb niks anders gedaan tijdens die korte vakantie: beestjes kijken en kiekjes schieten😉

ZooBeauval

Heerlijk was het…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Liefs,

IMG_0599

4 thoughts on “Korte vakantie te plannen? Een tip:)

  1. dag juf!
    dit stuur ik vanuit oostenrijk,
    het is hier bwa goed weer maar wel erg leuk. morgen ga ik vanaf tien uur tot elf of twaalfuur gaan paardrijden een activitijd van het hotel zelf!
    groetjes from us all!

  2. Pingback: Ons Parijsavontuur

Geef een reactie

