Les Reposeurs…

Na één jaar hier wonen krijg ik zo een beetje de indruk dat de Fransen (of zijn het specifieker de Parisiens?) graag relletjes schoppen….

Men verontwaardigt zich in dit land regelmatig over zorgwekkende situaties. ‘Dat is niet anders dan in andere landen’ zal u zeggen, en daar heeft u helemaal gelijk in. Maar hier gaat het niet alleen maar om zorgwekkende situaties. Hier wordt ook wel eens rel geschopt om ‘kleine tot middelgrote ambetantigheden’, als ik ze zo mag noemen.

Zo zijn er  ‘Les Reposeurs‘. En ze hebben de reclameborden in de metro in het vizier.  In de week van 15 tot en met 23 juni, werden affiches binnenin de metrostellen en reclameborden in de metrogangen beplakt met tientallenpost-its en A-viertjes om hun ongenoegen te uiten tegenover de agressiviteit ervan. Men heeft bedenkingen bij de grootte van de borden, de hoge kosten aan electriciteit bij de verlichting ervan, het verminderen of zelfs helemaal wegnemen van enig initiatief, creativiteit of ‘gezond verstand’ bij de reizigers, enz…

IMG_1280

Ik weet het zo niet… Ik kan me er in elk geval niet heel erg over opwinden. Er zijn in de wereld grotere problemen die mogen aangepakt worden. Maar, ‘je moet ergens beginnen‘ zullen Les Reposeurs denken.

Trouwens, de reclameborden in de metrogangen  hebben me al vaker geïnspireerd om een en ander te gaan bezoeken. Zo zag ik al films die aangekondigd werden op levensgrote affiches en bezocht ik winkelcentra die hun waar kleurrijk en aantrekkelijk aanprezen. Is dat dan ‘voorgekauwd gedoe’? Ik denk het wel, maar ik lig er niet meteen wakker van. Als de aangeprezen waar me niet bevallen, dan koop ik ze niet. Zoveel gezond verstand heb ik nog.

Hopelijk willen Les Reposeurs niet de borden weg waarop gedichten staan.  Ik lees ze graag:) En ik wil eigenlijk ook niet de filmaffiches weg. En die ‘snelle vent’ in zijn boxershort, metersgroot, (sla me dood, maar ik weet niet waarvoor hij reclame maakt) die mag ook niet weg want een plezierig ‘wegdroommoment’ als je in een overvol, zuurstofarm en bedompt metrostel staat…

U begrijpt het, ik snap hun bezorgdheid niet helemaal;)

Liefs,

IMG_0599

Geef een reactie

