Ik woon in Parijs: Top 27

1. Je week start traditiegetrouw met een rit op een overvolle metro.

NIET WAAR. Op maandagochtend mag ik lekker uitslapen na een weekend wandelen, eten, terraskes ontdekken en parken bezoeken:) Trouwens, ik vermijd de piekuren in de metro zoveel als mogelijk.

2. Voor 25m2 woonruimte betaal je gemakkelijk 800 euro aan huur.

WAAR. Ik spreek van ondervinding..

3. Je hebt nooit de fluisterboot genomen voor een rondvaart op de Seine, maar je wuift wél naar de toeristen die erop zitten.

WAAR. Ik doe dat:)

4. Je maakt nooit een praatje met de buren.

WAAR. Ik wil wel, maar zij praten nooit met mij, ondanks mijn ‘Franse wangetjes’;)

5. Je doet er ‘slechts’ drie kwartier over om op het werk te geraken.

NIET WAAR. Ik hoef niet naar kantoor;)

6. Je passeert nooit de psychologische grens van de Périphérique

NIET WAAR. Ik wòòn net over die grens:)

7. Je blijft tegen jezelf zeggen dat je ooit het Louvre zal bezoeken.

WAAR. Ik was er ooit eens, lang geleden, maar sedert ik hier woon ben ik er nog niet terug geweest… 😦

8. Je weet in welke wagon in te stappen om juist ter hoogte van de uitgang te kunnen uitstappen.

WAAR. Maar ik kan dat enkel op de lijnen die ik regelmatig neem.

9. Dieren waar je een grote hekel aan hebt zijn: duiven, ratten en toeristen

NIET WAAR. Ik houd van duiven en toeristen, maar niet van ratten.

10. Je houdt ervan als Parijs in de maand augustus helemaal leegloopt

WAAR. Gratis parkeren in de straten, rustige pleinen en parken, pootje baden in de fonteinen. Parijs is extra zalig in de maand augustus. Helaas zijn dan ook heel veel winkeliers met vakantie, dus je ziet heel wat gesloten vitrines in het straatbeeld.

11. Je weet wat ‘spitsuur’ betekent

WAAR. Echt helemaal WAAR.

12. Je kent de écht rustige plekjes om hem te omhelzen

WAAR:) 

13. Je kent alle kleuren van de metrolijnen uit het hoofd.

NIET WAAR. Ik ken alleen de kleur van de lijn die ik het vaakst neem. Toeval of niet, waar wij wonen passeren de lijnen 9 en 10, respectievelijk met een groene en oranje kleur, mijn topkleuren:)

14. Je kan zonder moeite gevaarlijke hindernissen op het voetpad vermijden.

WAAR. Ik slalom me een weg doorheen de boulevards en avenues, daarbij elegant hondendrollen en haastige medemensen vermijdend…

15. Je kan elk arrondissement op een blinde kaart aanduiden.

WAAR. (of toch bijna allemaal).

16. Je eindigt een bezoek aan een museum steeds met de gevleugelde woorden: Ge-ni-aal!!

NIET WAAR. Ik bezocht laatst da vaste tentoonstelling van het Centre Pompidou en vond dat maar ‘bofjes’…

17. Je slaat een snel terrasbezoek voor een koffietje nooit af.

WAAR. En ook niet voor een aperitief;)

18. Het meest vervelende van een vakantie is de terugkeer naar de stad.

NIET WAAR. Ik kom graag weer naar huis na een vakantie.

19. Je beseft dat Parijs bijwijlen magisch is.

WAAR. Niet meer maar ook niet minder.

20. Elke avond heb je de keuze uit gemiddeld 894 voorstellingen, maar je gaat er nooit ééntje bekijken.

NIET WAAR. We gaan af en toe de culturele toer op en pikken een optreden of een voorstelling graag mee:)

21. Je kan elke wereldkeuken proeven gewoon door een straatje om te lopen.

WAAR, maar onze voorkeur ligt toch bij de Franse/Mediterrane keuken:)

22. Je vindt op het even welk uur gemakkelijk een fles wijn die té duur is en ook nog eens  slecht smaakt.

NIET WAAR. Ik vind wijn die niet te duur is en voortreffelijk smaakt;)

23. Je ontmoet ellende op je dagdagelijkse route doorheen de stad maar je hebt er geen oog voor.

NIET WAAR. De miserie blijf ik zien.

24. Eén keer vond je supersnel een vrije taxi en je genoot van de rit.

WAAR, omdat een taxirit voor mij altijd iets ‘sjieks’ heeft, hoe gammel en versleten sommige auto’s (en hun chauffeurs) ook zijn…

25. Je houdt van het moment waarop Parijs ontwaakt om 05u en jij tevreden huiswaarts keert.

WAAR en NIET WAAR. Ik hou van het moment, maar meestal word ik dan (al dan niet uitgeslapen) wakker in mijn bed.

26. Je beseft dat La Défense nooit zoals Manhattan zal zijn.

WAAR. Ik hou van Manhattan, maar niet van La Défense.

27. Je bent ervan overtuigd dat Parijs de allermooiste plek op aarde is.

Hmmm, NIET helemaal WAAR

 

12 keer ‘niet-waar’ en 15 keer ‘waar’…  Ik woon hier wel, maar ben er dus nog ver vanaf, van het échte Parisienne-zijn…

Gelukkig, misschien;)

Liefs,

IMG_0599

One thought on “Ik woon in Parijs: Top 27

Geef een reactie

