Mooie kolossen vlakbij;)

Als ik te voet naar het centrum van Boulogne wandel nam ik tot nu toe de kortste en makkelijkste weg. De Avenue Général Leclerc, altijd rechtdoor en niet te vaak oversteken. Aan de rotonde van Marcel Sembat naar links en ik ben meteen in de altijd uitnodigende winkelstraat. Als je ergens nieuw bent is dat wel handig, dan loop je niet meteen verloren.

Maar na een klein jaartje durf ik al eens onbekende wegen te bewandelen. Zo sloeg ik laatst een zijstraatje in om op die manier misschien leuke winkeltjes tegen te komen én, wie weet, nog sneller in het centrum te zijn. Een shortcut dacht ik zo;)

Foto 3-06-13 om 18.16

Geen van beide was waar, het was niet echt korter en ik kwam er geen winkeltjes tegen, maar wél iets anders, iets fenomenaals…

Toen ik na 10 minuutjes stappen via de Rue Louis Blériot aankwam op een geestig pleintje, het Place des Ailes, viel mijn mond open van verbazing. Temidden van een vrij klein plein, omgeven door appartementen en bedrijfsgebouwen, staat hier een gigantisch meesterwerk te pronken. Onmogelijk om het over het hoofd te zien. Neptunus (enfin, ik dacht dat het Neptunus was) en een knielende engel, reuzengroot samen in een heel groot ‘bad’. Een Parijse fontein om ‘u’ tegen te zeggen.

Ik nam er meteen enkele foto’s van en vroeg me de hele wandeling lang af wat die fontein met haar reusachtige afmetingen deed op een plompverloren pleintje in Boulogne.

IMG_1182

Na het boodschappen doen en enige surfminuten later leerde ik het volgende:

Het werk dateert van 1992-1993. De knielende engel moet de God van de Liefde voorstellen (L’Amour ramassant un papillon), een kopie van het beeld van Antoine-Denis Chaudet, waarvan het origineel te bewonderen valt in het Louvre.

In deze buurt hebben alle straten de naam van een vliegenier. De buurt is namelijk ontstaan op de vroegere fabrieksgronden van de vliegtuigbouwers en broers Farman en is dus helemaal gewijd aan de luchtvaart. De centaur zou symbool staan voor de ‘Farman 220 Centaure’ een van de laatste vliegtuigen die de broers Farman hebben geconstrueerd.

Die ‘Neptunus’ van mij heeft dus helemaal nikske met de zee te maken, maar is een centaur. Zijn origineel valt te bewonderen in het ‘Kunsthistorisches Museum’ van Wenen. Samen met de engel maakt de kolos van 6m hoogte deel uit van een gigantische fontein waarvan het bassin wel 20m diameter heeft.

Het complete werk is van de architecte Patrice Novarina, de sculpturen zijn van Thierry Vidé.

’s Nachts wordt het beeld verlicht en krijgt het nòg meer uitstraling.


IMG_1183 IMG_1184

Kijk, dat ga ik vaker doen, zijstraatjes inslaan….

Liefs,

IMG_0599

 

6 thoughts on “Mooie kolossen vlakbij;)

  1. je ziet dat je de platgelopen paden af en toe eens moet ontwijken hé kathleentje om zo dit moois tegen het schone lijf te lopen

  2. ik heb gitaar examen en heb mezelf voorgenomen om bij elk goed liedje dat ik speel dat ik een e-mail mag beantwoorden of hier een reactie mag plaatsen 🙂 😉

Geef een reactie

