Galant

Ik moet mijn mening over het gedrag van de Parisiens toch even herzien. OK, zet hen achter het stuur en ze worden brutaal, maar zo, gewoon op straat, of in een winkel, of op een terras zijn ze heel galant en behulpzaam. Dat is althans mijn ervaring. Ik schreef het al eerder, staat een heer aan de lift, dan zal hij me geheid voor laten gaan. Moet een of andere deur worden opengemaakt, dan doet ook dat die meneer voor me. Ik kan daarvan genieten.

Deze ochtend ging ik boodschappen doen. Het dagelijkse korte wandelingetje naar de Carrefour is met enkele tientallen meters verlengd want er wordt gewerkt aan het plein voor de Carrefour. Wat eerder een verwaarloosd plein was met talloze losse stenen, hondenpoep alom en weinig tot geen groen gaat veranderen in een veilige, rust uitstralende groene wandelzone. Daar zorgt onze burgemeester voor. Al jaren werd dit project aan de buurtbewoners beloofd en nu is het eindelijk zover. Vorige week werd de hele buurt afgezet en overheen de werf werd voor de winkelende voetganger een veilig afgesloten pad uitgestippeld. Informatieborden en aan elke kruising de nodige richtingaanwijzers voor de verdwalende medemens werden opgehangen.

Eén nadeel: op dat pad ligt een vrij steile trap, en als je er met een overvolle boodschappenkar langs moet is het, zeker voor oudere mensen, een onoverkomelijk obstakel.

Maar ook daar heeft men voor een, naar mijn gevoel, elegante oplossing gezorgd: er lopen tientallen mannetjes rond in fluogele hesjes. Die kan je te allen tijd aanspreken voor informatie, maar ook voor heel praktische hulp.

Zo kwam ik daarnet langs met een goed gevulde, maar draagbare boodschappentas. Ik was nog niet goed en wel aan de trap aangekomen of een drietal fluomannetjes komt naar me toe om mijn tas over te nemen en die voor mij de trap op te dragen. Heerlijk:)

Kijk, dat noem ik nu eens ‘service van de bovenste plank’. Ik hoop dat ze er elke dag gaan staan. De werken duren helaas meer dan een jaar, dus ik betwijfel het, maar voorlopig kan ik de galanterie ons aangeboden enorm smaken:)

Bravo Parijs! Een zoen van de juffrouw en een bank vooruit;)

Liefs,

IMG_0599

Geef een reactie

