De Fransen

De Fransen… dat zijn volgens Wikipedia ‘de bezitters van de Franse nationaliteit’.

Maar dat zijn ook: roekeloze en boze chauffeurs. Meer nog, in het verkeer zijn ze vaak arrogant en op het randje agressief. Vrouwen zowel als mannen. En hier durf ik wel een groot deel van de Parijse bevolking over dezelfde kam te scheren;)

Misschien geldt bovenstaande enkel voor de Parisiens, want eigenlijk was het me vroeger, op vakantie in andere delen van Frankrijk, minder opgevallen, dat roekeloze en egoïstische rijgedrag.

Ik rijd dus NIET met de auto in Parijs rond.

Ze rijden elk piepklein gaatje dicht, waardoor rotondes binnen no-time dichtstroppen, ze zitten bumper aan bumper te gesticuleren en lelijke gebaren te maken naar al wie hen ook maar een strobreed in de weg legt, ze vloeken en roepen en trompen non-stop. Het gaat hen nooit snel genoeg en elke andere medechauffeur is in hun ogen een irritant voorval-op-de-weg.

Met mijn, vrij geduldige, rijgedrag, (echt waar, van mij mag iedereen voor, ik laat elke voetganger oversteken, ik stop voor ouderen, zwangeren, kinderen, ook daar waar dat niet moet, ik vertrek op het gemak als het licht op groen springt, enz…) zou ik hier dus totaal ‘overruled’ worden door de Parijse medechauffeurs. Ik zou urenlang op hetzelfde plekje blijven staan omdat echt niemand mij door zou laten. Gevolg: achter mij zullen ze zenuwachtig tutteren, vloeken, opvallend gesticuleren, …

Dat getromp werkt dan weer verlammend op mij, waardoor ik al helemaal niet meer vooruitkom, dus ik neem wijselijk de metro…

Dat Parisiens minder vriendelijk in het verkeer zijn,  ondervond ook een vriendin die vorige week 7 km in Parijs moest rijden. Ten eerste heeft ze er ongeveer anderhalf uur over gedaan, en tijdens dat anderhalf uur zag ze dat Parisiens doodleuk alles dichtrijden. ‘Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken‘ wordt hier hoog in het (verkeers)vaandel gedragen.

paris_plage

Fransen, en met name Parisiens, zijn ook niet zo happig op sociaal contact aan de voordeur of in de lift. Niemand maakt hier een praatje als hij/zij thuiskomt van het werk. De enige babbels die ik hier op terrasjes deed waren geheid  met toeristen. In de metro zit iedereen met oorfoontjes, in de lift staren ze boos naar de grond, op straat is iedereen gehaast. In winkels en bij de kapper blijft het contact logischerwijs professioneel, de dames aan de kassa’s van de Carrefour spreken totaal niet. Ze vernoemen niet eens het te betalen bedrag. In plaats daarvan draaien ze het schermpje van hun kassa naar je toe, zodat je kan lezen hoeveel van je kaart zal afgehaald worden. Klaar is Kees. Snel, handig en efficiënt, maar vriendelijk? Niet echt…

Maar, ik laat dat niet aan mijn hart komen. Als ik verlegen zit om sociaal contact maak ik wel de oversteek naar Vlaanderen, of ik FaceTime (lang leve de techniek en de sociale media) met Mop en Zus, of ik bel naar mama en papa…

En nu het weer lente wordt zoek ik de vrolijke en lieve contacten in Zeeuws-Vlaanderen nog wel eens op:)

Liefs,

IMG_0599

4 thoughts on “De Fransen

  1. je bent echt een en al geduld in het verkeer kathleentje. dat heb ik tijdens onze ritjes naar gent ondervonden. eigenlijk ben ik ook wel af en toe een slak in het verkeer hihi

  2. Hier moet ik om lachen.. vorig jaar stonden mijn lieve vriendin Dominique ( die in een bled perdu bij Bordeaux woont) en ik op de Champs Elysées.. zegt ze ineens tegen me: zou jij dit durven? Hier met de auto rijden? Tuurlijk zei ik, zolang het maar die van iemand anders is.. 🙂 Tja, zei ze.. ik neem me iedere keer voor met de auto naar Parijs te gaan en niet met de TGV.. om gewoon te kunnen zeggen dat ik ook in Parijs kan rijden.. maar ik durf niet..
    Zo zie je.. het Parijse verkeer jaagt niet alleen Nederlandse en Vlaamse dames schrik aan, maar ook rasechte Françaises uit de provincie..

Geef een reactie

