Musée d’Orsay

IMG_0763

Naast de ontspanning, terraskes doen en restaurants bezoeken, maken we zo af en toe ook wat tijd voor het ‘serieuze’ werk. Zeker als de dag druilerig en grijs is. Een tweetal weken geleden bezochten we dus het Musée d’Orsay.

Nu ben ik zelf niet zo een museumfanaat. Dat is niet omdat kunst me niet interesseert integendeel, maar doordat in zo een museum dermate veel schilderijen, beeldhouwwerken en dies meer te bewonderen zijn, dat ik algauw last krijg van té.

Té veel landschappen, té veel zelfportretten, té veel stillevens, té veel beeldhouwwerken, té veel etsen, té veel mensen soms…. een overmaat dus. Heb ik last van, soms. Want overmaat schaadt, dat is bekend.

Maar dus toch even flink geweest en met manlief de metrorit gemaakt naar het Orsay. Gelegen aan de oevers van de Seine, een prachtig oud spoorwegstation van Victor Laloux dat in 1986 volledig is omgebouwd tot een groot en modern museum.

Licht en ruimte, overal waar je kijkt:


IMG_0760

De reusachtige stationsklok is prominent aanwezig en lokt vele kijklustigen, ook in het museumrestaurant:

IMG_0758


IMG_0754

IMG_0762

Het leuke aan Orsay is dat er heel veel verschillende kunstvormen te bewonderen vallen. Geen gevaar voor eentonigheid dus.

Ik stond met grote ogen bewonderend voor het zelfportret van Van Gogh, liet me meevoeren naar de rust van een picknick op een groen veld (Manet), en genoot van de krullende en dansende lijnen van de Art Nouveau.

Alleen het danseresje van Degas was er niet. Uit wandelen denk ik. Voor haar ga ik dus graag nog ’n keertje terug.

Ook als je niet zo een liefhebber bent is dit museum best een aanrader!

Op de terugweg hebben we een stukje te voet afgelegd. Dat is veruit te verkiezen boven de bedompte sfeer in de metrogangen. Het viel ons op dat het water in de Seine wel erg veel stroming had. Op sommige plekken stond het waterpeil ook gelijk met de kade. Het metrostation vlakbij Orsay stond een beetje onder water, maar we mochten er nog langs. ‘Smeltwater van de bergen en de vele regen’ zegt Pat. Ik geloof hem graag.

IMG_0764

IMG_0765

En daar duikt ze weeral op, onze ‘Grande Dame’. En het risico lopend dat u een Eiffeltorenindigestie opdoet toch maar weer een foto;)

IMG_0767

Liefs,

IMG_0599

6 thoughts on “Musée d’Orsay

  1. Het is inderdaad meer dan de moeite waard Danny. Trek er wel een dikke halve dag voor uit. Hopelijk kan je heel gauw het Orsay bezoeken. (En mocht je in de buurt zijn, geef ’n gil… 🙂

  2. Allicht ons lievelingsmuseum, van oudsher. Twee weken terug trouwens nog iets nieuws ontdekt, tussen Oudenaarde en Parijs, het Louvre in Lens, absolute aanrader!
    Blij te lezen dat er nog een jaartje “Kathleen blogt vanuit Parijs” bij komt. Vaste waarden maken het leven draaglijk 🙂 bedankt!
    Groetjes
    Petra

  3. Het musée d’Orsay is ook, ( aangezien ik hetzelfde heb als jij, een museum is snel te groot voor mij 🙂 ) een van mijn favorieten. Was er vorig jaar op de dag van het Patrimoine, als de museums tot middernacht open zijn.. na Bruel in het theater nog even kunstkijken..
    Eén van mijn meest geliefde tripjes in Parijs ( in de lente en de zomer ) is de Jardin des plantes. Geweldig! Vooral de vallei, die van droog overgaat in vochtig en beschaduwd.. ik kan er uren zitten!

  4. Hmm, een avondje Bruel en dan kunst kijken, da’s een toppertje:)
    Het Jardin des Plantes hebben wij vorige zomer ook bezocht, inderdaad een heerlijke plek. We gaan er gauw nog eens terug, toen was het er erg druk. En ik zal zeker de vallei eens gaan opzoeken, kan me niet herinneren dat ik die toen heb gezien…
    Ik schrijf er vast nog iets over!!!! Groetjes:)

Geef een reactie

