Fred en zijn ‘Merveilleukes’

Ooooo, wat heb ik nu toch ontdekt….

Een winkeltje in Parijs (16de arr, metro La Muette) waar alleen maar ‘Merveilleukes’ worden verkocht. Kent u ze? Gebakjes, middenin méringue, slagroom eromheen en vaak met chocoladeschilfers aan de buitenzijde opgesmukt. Bovenop prijkt vaak een stukje ananas. Hmmmm.

Ik lust ze heel graag, maar soms vind ik ze wat zwaar, doordat er nogal wat slagroom in wordt gebruikt. Dat is niet zo bij die van Fred. Die van Fred zijn groot, maar zoooo super licht! En o zo lekker:)

Zijn geheim? In de plaats van slagroom eromheen gebruikt hij heel licht opgeklopt gezoet en op smaak gebracht eiwit.

Fred is Fréderic Vaucamps. Een 50-jarige patissier uit het Noorden van Frankrijk. Hij herwerkte het recept van het befaamde patéeken tot wanneer hij een super smakelijk, licht verteerbaar en een mooi uitziend taartje kreeg.

En met succes. Oorspronkelijk enkel met een paar winkels in Noord-Frakrijk (Rijsel en Saint-Omer), maar ondertussen opende Fred (gelukkig voor mij) ook winkels in Parijs en heel recent startte de eerste winkel in London. Ook in België zijn ze te vinden op de Lippenslaan in Knokke. Ga die taartjes halen en smul ervan, u heeft nog nooit zoiets lekkers en luchtigs gegeten:). Ik was er vorige week donderdag voor het eerst en ben ondertussen vorige zaterdag alweer langsgegaan om een nieuwe doos. Die zijn helaas ook al weer op, dus deze week nog maar even naar daar denk ik;)

Ondertussen stroomt door mijn aderen luchtig opgeklopt zoet eiwit in plaats van bloed;)

Er zijn verschillende smaken beschikbaar (bron: Aux merveilleux de Fred)

Le Merveilleux : meringue, crème fouettée au chocolat enrobée de copeaux de chocolat noir

Le Merveilleux {JPEG}L’incroyable : meringue, crème fouettée au spéculoos enrobée de copeaux de chocolat blanc

L'Incroyable {JPEG}L’impensable : meringue, crème fouettée au café enrobée de meringue cristallisée au café

L'Impensable {JPEG}L’Excentrique : meringue, crème fouettée à la cerise Cherry enrobée de meringue cristallisée

L'Excentrique {JPEG}Le Magnifique : meringue, crème fouettée au praliné enrobée d’éclats d’amande et de noisettes caramélisées

Le Magnifique {JPEG}

Zelf koos ik voor de iets grotere formaten (Gulzig? Ikke? neen hoor;) Eentje met witte chocolade, eentje met donkere chocolade en een licht bruineken.

IMG_0776

IMG_0777

IMG_0778 IMG_0779

O jeetje, nu ik de foto terug zie komt het water me alweer in de mond…

IMG_0780

Liefs,

IMG_0599

6 thoughts on “Fred en zijn ‘Merveilleukes’

  1. mmmmmm ziet er lekker uit! hoe jij het beschrijft moet het heerlijk zijn… o… het water loopt me in de mond!!!!! helep ik wil ook zo een ‘Merveilleuke’ proeven ik rij zo met mn fiets naar Lippenslaan in Knokke (wat natuurlijk niet GAAT en KAN gebeuren 😦 ) jammer
    xx-jes fleur

  2. Liefste kathleentje, de beste merveilleukes zijn te verkrijgen bij mij mijn schoonbroertje in Knokke, bij patisserie Demaret aan de kustlaan. Een heel bekende zaak , echt een delicatesse winkel! Elke zondag staan ze tot buiten aan te schuiven voor zin overheerlijke pistolets, zijn taarten zijn een streling voor het oog. In het salon wordt de koffie geserveerd in zilveren kannetjes, het is daar echt top! Als je ooit naar Knokke gaat, rijdt die lippenslaan vlug voorbij en sla rechts af richting Knokkle-Zoute, veeeel beter!

    Veel liefs,
    Claudine

  3. dat zouden we echt eens moeten doen, super ideetje ! Samen naar het zeetje, shoppen, koffietje drinken (met natuurlijk zo’n lekker pateeke erbij)!

Geef een reactie

