De naailes

Drie weken lang heb ik samen met een lief vriendinnetje (’t is een kleintje;) naailes gevolgd in het centrum van Gent. Pal op de Vrijdagsmarkt, boven een gezellig Bohémien-café. Kan het leven nog mooier zijn?

De rit naar Gent was tweewekelijks gepland. Enig schaduwpuntje was de rijkelijke sneeuwval. Maar goed, buiten een bijna-aanrijding met een gladde jongen in een Audi sportvoiture op Sint-Anna, die ook nog eens helemaal mijn fout zou zijn geweest, zijn we altijd veilig aangekomen. Bij het verlaten van de parkeergarage liepen we arm in arm over het plein. Hoe leuk vallen ook is als je kind bent, het wordt een angstig scenario als je zoals ik de 50 nadert;) Dus onszelf rechthouden aan elkaar was de boodschap. Dat is gelukt;)

Tien snorrende naaimachines staan er dagelijks klaar voor de handige en minder handige dames die meedoen met de stikrage die het land in zijn greep houdt. Je kan er terecht voor een basiscursus, maar je kan er ook binnenlopen als je vastzit met een of ander project. Lieve juffen staan er paraat om je met (d)raad en daad bij te staan.

IMG_0745

Onder het knippen en stikken wordt onder de cursisten na verloop van tijd (eerst altijd even wachten welk vlees je in de kuip hebt) gretig verteld over ons werk, ons huishouden, onze vent, enz… Met als gevolg hilarische lachsalvo’s, scheef geknipte stofjes, vergeten knoopsgaten, kopspelden in de vinger in plaats van in de stof (hé treezeken;) en dies meer.

IMG_0744

Het resultaat mag er wezen: een kleurrijke hippe kussensloop, een ruime schoudertas en allebei een rok! En het zelf kunnen maken van rokjes gaat mij goed van pas komen, want van het maatje 38 dat ik had toen ik nog werkte loopt de teller met rasse schreden ondertussen op naar een 42. Dat komt vanzeneigens door het goede Parijse leven. Terraskes doen, rustig leven en uit eten is nefast… ook voor de kleerkast! Keerzijde van de medaille zullen we maar denken.

Anneke, het was mij een waar genoegen om deze lessen met jou te beleven. Ik wacht ongeduldig om meer van dit leuks te gaan doen:) De cursus voor ‘gevorderden’ (prrroest) lonkt!

IMG_0747

 

IMG_0748

IMG_0752

Liefs,

IMG_0599

3 thoughts on “De naailes

Geef een reactie

