Tijd

Vandaag was ik van plan om naar de stad te gaan. Voor het kerstfeest heb ik nog okergele kousen nodig…
En wat doet het uitgerekend vandaag? Inderdaad: regenen! Is dat bij jullie ook zo?

Hier regent hier al de godganse dag, zonder ophouden. Nu een beetje minder, dan weer wat harder. En als je toch tijd in overvloed hebt, dan stel je gemakkelijk zo een winkelmoment uit tot de volgende dag, no problemo. Dan poets ik wel de badkamer, die is dringend aan verfrissing toe.

Raar is dat, enkele maanden geleden nog moest elk winkel- of poetsmoment ingepland en georganiseerd worden. Als je fultime werkt houd je bijna geen tijd over voor andere dingen, en nu heb ik alleen maar tijd voor die ‘andere dingen’.

Het heeft even geduurd, maar ik begin ervan te genieten. De drukte en de momenten van ‘altijd bezig zijn’ maken zo stilletjes aan tijd voor aangename momenten van rust. Momenten van nadenken ook, over wat ik nog allemaal graag zou doen, mijmeren over hoe het op school zou zijn, even wegdromen bij aangename herinneringen… Stilstaan ook bij hele simpele dingetjes die je tegenkomt, en waarvoor je vroeger nooit aandacht zou hebben gehad. Zoals de bende wilde katten die een onderkomen hebben gevonden onder het kantoorgebouw hier rechtover. In de herfst waren er jonkies en ik zag ze wel eens in een laat zonnetje ravotten in het park. Minutenlang kon ik ze gadeslaan, heerlijk!

Of de duif die deze ochtend zomaar de bakkerij kwam binnen gevlogen op zoek naar krokante kruimeltjes. Men liet haar rustig begaan en ik glimlachte naar de bakker, als waardering voor zijn gastvrijheid.

En de oude madammekes en meneerkes, die arm in arm met een boodschappentas op wieltjes hun dagelijkse wandeling naar de Carrefour maken, net zoals ik.

Ook nog de oude man die elke ochtend precies om 20 over 8 turnoefeningen doet in het parkje hier beneden. Hij trekt zich lekker niks aan van de mensen en kinderen die langskomen. Allen druk onderweg naar kantoor of naar school. Zijn oefeningen, daar draait het om. Eén been omhoog, ander been omhoog, armen allebei omhoog, rekken aan het muurtje en de romp zover mogelijk naar links en rechts.

Ik vind het heerlijk om hem, met een dampende kop koffie in de hand, vanuit de keuken gade te slaan. Hij heeft niet in de gaten dat ik elke ochtend naar hem sta te kijken. Het geeft me rustige zekerheid, een soort van mantra, elke ochtend opnieuw.

Zolang hij daar zijn oefeningen doet, is er niks aan de hand en draait de wereld heerlijk rustig door:)

Liefs,

3 thoughts on “Tijd

    • Oooo Rik, als dat zou kunnen, dan deed ik dat meteen:) Nog heel even, en hopelijk kan je genieten van welkome rust tijdens de kerstvakantie? Groetjes en een dikke knuffel voor An en de kindjes!

  1. Tijd, ja een mooi onderwerp …. Spijtig genoeg gunnen we echt te weinig aandacht aan tijd …. Aan tijd nemen … Aan het genieten van die tijd …. Tijd nemen zoals je zegt om even stil te staan bij de kleine dingens des levens die zo van zelf sprekend zijn dat we ze gewoon niet meer zien, dat we de tijd niet meer nemen om ze te zien …. Te genieten van ernaar de kijken …. Tijd nemen …. Misschien een goede voornemen voor 2013 !? Veel liefs en geniet van dat kostbare in het leven …. Tijd

Geef een reactie

