Wat ik nu heb gekocht…

Donkerpaarse wortels!

Jaja, die stonden onder andere op mijn tweede bestellijst van ‘La Ruche Qui dit Oui’:)

Ik dacht: ‘Rode wortels? Dat moet ik uitproberen!’. En vandaag stonden ze dus op het menu. Aan de buitenkant zagen ze er vooral vies uit. Veel zand en aarde en een grijsgrauwe kleur van twijfelachtige aard. Maar nadat het dunschillertje eroverheen was gestreken kwam de rode bietenkleur tevoorschijn:

IMG_0620

 

In het midden blijken ze het normale worteloranje te hebben, een wortelhart is en blijft een wortelhart, oranje dus:)

IMG_0621

Ik vond ze er meteen erg mooi uitzien. Als ik in deze kleuren nu eens een stofje zou kunnen vinden om een kleurrijk vrolijk rokje mee te maken?

IMG_0623

 

Lap, ’t was te denken, om deze kleurrijke wonderworteltjes klaar te maken moet je eigenlijk handschoenen aandoen…

 

IMG_0622Een groen schuursponske en veeeeeel zeep brachten gelukkig de oplossing:)

En de worteltjes smaakten voortreffelijk! Een lekkere zoete wortelsmaak, zoals het hoort! Eens ze gaar zijn, zien ze helemaal donkerrood, het oranje hart is precies helemaal weg… (Heb hier kwistig gestrooid met peterselie, omdat ik daar zo van houd en omdat ik een beetje teveel had geknipt, maar goed, je ziet de worteltjes er nog net onder liggen hé;) Ze hebben meer weg van bietjes op de foto.

IMG_0624

Liefs,

IMG_0599

 

7 thoughts on “Wat ik nu heb gekocht…

    • Inderdaad:) En dit vond ik ook nog:

      Van paarse wortelen is bekend dat ze bulken van de blauwpaarse kleurstoffen, ook wel anthocyanen genoemd. Anthocyanen behoren tot de flavonoiden, die in het lichaam agressieve moleculen onschadelijk maken en daarmee preventief werken tegen kanker en hart- en vaatziekten. Anthocyaan kan uitstekend dienen als kleurstof voor diverse producten. Oorspronkelijk waren paarse wortelen door en door paars. Nu zijn er ook paarse wortels aan de binnenkant oranje blijven, en dus bevatten ze nog steeds veel beta-caroteen. Het kleurverschil verandert de smaak niet drastisch, de paarse wortels zijn wel zoeter dan de oranje exemplaren. Vandaar dat sommige van deze wortelen te koop zijn onder de naam Betasweet Gekende rassen zijn Purple Haze, Deep Purple, Purple Rain. De paarse wortel verliest tijdens het koken kleur. Dan wordt het vruchtvlees wit en paars gemarmerd.
      (Bron: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/peen-in-alle-kleuren/)

      Dus ik heb wel gezond gegeten hé deze middag! Ik vond de smaak al ietsje zoeter als bij gewone worteltjes, dus dat lijkt te kloppen. Ik ben alvast kleurrijk verkocht;)

Geef een reactie

