In de krant vandaag

Deze ochtend kocht ik opnieuw de krant. Deze keer niet in mijn favoriete rommelige winkeltje om de hoek, maar in de kiosk van de metro. Doe ik dus nooit meer, want toen ik de krant uit de staander (of moet dat standaard zijn, ik twijfel…) had gehaald en keurig mijn 1,05 euro op het schaaltje had gedropt snauwde de dame achter de kassa me toe: ‘2,25‘!!!! Ik keek haar niet begrijpend aan en ze vervolgde, zeer tegen haar zin: ‘Depuis six mois, ca fait 2,25 euro le vendredi, et il faut prendre aussi les deux magazines’, gevolgd door een boosaardige stilte. Braaf nam ik de twee magazines die dus bij de krant horen op vrijdag en telde het gepaste bedrag neer.

Hoe kan ik dat nu weten madame?‘ En waarom ben ik niet ad rem genoeg om deze barbaarse tante van repliek te dienen? Doeme toch. Mijn Frans, daar ligt het aan, dat is absoluut niet voldoende rijk om kort en bondig en to-the-point te antwoorden. Wacht maar, over enkele jaren, dan zult ge niet meer zo onvriendelijk mogen zijn zulle tante, want dan krijg je een gepast kordaat antwoord! Ném!

Eens thuis en min of meer bekomen van deze onvriendelijkheid op mijn nuchtere maag schonk ik mezelf een troostend kopje koffie in, nam er een chocoladecroissant bij en sloeg ik aan het lezen.

IMG_0600

Aha! Boekennieuws: La Langue Française pour les nuls...

Ik ben een liefhebber van die ‘Dummiesboeken’. Misschien omdat ik op vele, zeer vele fronten ook echt een dummie ben. Zo staan de ‘Naaien voor dummies’, ‘Bloggen voor dummies’, ‘Parijs voor dummies’ en ‘Niet-Meer-Twijfelen voor dummies’ al geruime tijd op mijn verlanglijstje. Deze komt er dus bij, mét stip:)

De auteur, een professor linguïstiek, vecht al jaren tegen analfabetisme. Het boek verscheen gisteren, is erg dik geworden, maar zou toch zeer toegankelijk zijn. De auteur legt uit hoe jonge kinderen taal aanleren, hoe je hen het best laat ‘proeven’ van de vele duizenden woorden, hoe taal verandert doorheen de tijd, hoe je vreemde talen best aanleert enz… een dikke pil dus, maar een zeer aantrekkelijk onderwerp in mijn ogen.

Nog volgens de auteur biedt de televisie niet het allerbeste voorbeeld als het aankomt op taalgebruik. De taal van Molière wordt vaak, té vaak barbaars behandeld, gewetenloos mishandeld en zelfs compleet verwoest. Ook de Fransen maken er zich schuldig aan. En ik die dacht dat de Fransen onnoemelijk veel van hun taal hielden…

De professor deed nogal wat onderzoek naar de vele veranderingen waaraan het Frans onderhevig is (en die niet per definitie fout zijn). Zo ontdekte de man dat de gebruikte taal op sociale netwerksites is gereduceerd tot een slordige 5 woorden per zin, terwijl dat in normaal geschreven teksten 10 woorden zijn. Het algemeen gebruikte vocabularium beperkt zich tot 400 woorden, wat overeen komt met de taal van een 5-jarige.

Oeps, foute boel dus zou je denken.

Gelukkig is dat niet zo. Het taalgebruik op de sociale netwerken kan absoluut een verrijking zijn, mits het als extraatje gezien wordt. Pas wanneer jongeren zich deze taal ook gaan aanmeten tijdens de dagdagelijkse gesprekken is er een probleem, want je krijgt steeds minder woorden.

Hmm, zonde dus. Zelf gebruik ik graag veel woorden. Ik stoor me ook altijd aan korte, bondige mails, die naar mijn gevoel, (maar dat zegt meer over mij dan over de schrijver ervan, ben ik me van bewust), altijd onvriendelijk en nors overkomen. Zo van: Beste, blablabla, groet. ‘To the point’ heet dat. Duidelijkheid scheppen is dat. Maar ik denk dan steeds: ‘Is die nu boos?’ Neen, die is niet boos, die is gewoon professioneel.

Laat mij maar veel woorden gebruiken, veel lanterfantjes in mijn taalgebruik. Dat leest prettig, dat komt vriendelijk en lief over, dat schept een band, haha… Althans, dat is hoe ik erover denk. Niet iedereen zal dezelfde mening zijn toegedaan.

writing

En als ik dat nu ook nog in het Frans zou kunnen, Franse lanterfantjes in mijn Franse taal:)

Daarom is er nu dat boek, het staat op mijn verlanglijstje.

Liefs,

IMG_0599

One thought on “In de krant vandaag

Geef een reactie

