Het moet niet gekker worden…

Wat lees ik in de krant ‘Le Parisien’ van gisteren?

Comment être une Française parfaite?

Ten eerste: Ik heb absoluut geen ambitie om een echte Française te worden, laat staan een perfecte Française…

Ten tweede: ik heb het artikel toch maar gelezen, in de hoop bij te leren en misschien zo geen flaters meer te slaan als laatst op de markt…

En nu komt het: Ten derde: Naar mijn nederige mening: Compleet waardeloze aanbieding!!!

Een zekere Géraldine denkt een gat in de markt te hebben gevonden door een website te ontwerpen waarin buitenlandse dames (de site richt zich enkel en alleen tot het vrouwelijke geslacht) worden uitgenodigd, tegen betaling nota bene, haar trainingen te volgen… ‘Unk???‘ denk ik, en mijn nieuwsgierigheid is gewekt…

Zelf heeft Géraldine twee jaar in Engeland gewerkt en geleefd en vanuit die ervaring groeide haar idee. Ze belooft eenieder die zich aanmeldt (en betaalt) een eigen ‘Vie en Rose’ in Frankrijk. Hmmm, ik heb mijn ‘Vie en Rose’ hier al meteen gevonden zie: een klein maar heerlijk appartement, de tweewekelijkse markt, de Ruche qui dit Oui, de vriendelijke madam in de bibliotheek die me iedere keer weer helpt, de aperitiefjes op het terras ook in wintertijd, de naaimachine, de telefoontjes naar mama en papa en de facetimegesprekken met dochter- en zoonlief… Voilà, wat heb ik nog meer nodig?

Dat bedoel ik…

Ik vind hier mijn eigen weg wel en laat me maar af en toe een flater slaan, dat geeft, zoals een vriendin het zo mooi verwoordde, ‘wat kleur’ als het leven wat grijzig zou worden.

Met gezonde belangstelling lees ik toch de enkele gratis aangeboden tips in het artikel:

Tip 1: Neem naar een aperitief géén Beaujolais mee, want een Beaujolais wordt in Frankrijk enkel gedronken om zich te bezatten in de straat. (Dat staat dus letterlijk in dat artikel). Beter dus, alsnog het artikel, een lekkere ‘saucisse’ dan een foute wijn…

(Mijn wenkbrouwen fronsen zich lichtelijk)

Tip 2: Kleed je niet om voor een avondje uit. Françaises zijn namelijk de hele dag elegant, simpel en sober gekleed. Zij hoeven zich geenszins om te kleden als er ’s avonds na het werk nog een afspraakje of een borrel volgt.

(Mijn wenkbrouwen fronsen ietsje dieper, wat kan ik hiermee?)

Tip 3: Leer wie Copé en Fillon zijn: niets zo ergerlijk als je niet kan ‘meepraten met de grote mensen’.. Potjandorie, daar heb ik Géraldine haar online cursus toch niet voor nodig? Alle kranten staan er vol van, de radio zwijgt er niet over en de mensen op straat hebben het erover: De UMP zit in vuile papieren, politiek geruzie van de bovenste plank… Zelfs ik weet waarover het gaat. Niks cursus voor nodig.

(Op dit moment is de drang om de krantenpagina brutaal en geërgerd om te slaan erg groot, maar ik lees toch nog één tipje, misschien is dat die ene bruikbare)

Tip 4: Men wenst iedereen op kantoor een goede morgen. In het buitenland is het vaak zo, volgens ons Géraldineke, dat je enkel de mensen die een bureau dichtbij jou hebben ’s ochtends groet. Wel, niet zo in Frankrijk, hier behoor je iedereen te groeten, ook de mensen aan het einde van de gang… Pffft, ik heb nooit anders gedaan dan iederéén gegroet. Ik zou zelfs naar andere verdiepingen gehold zijn om goeiedag te zeggen, wasdanu??

(Nu werp ik de krant aan de kant… Trop is trop)

Wat is me dit voor waardeloos geprietpraat?? Bon, mijn besluit staat vast, ik ga de vriendelijk aangeboden cursus niet volgen. Mijn gezond boerenverstand en mijn legendarische charme zullen me er hier in Parijs wel doorheen helpen. Geen kat die me het hier kwalijk neemt als ik een flesje Beaujolais zou afgeven, ik trek overdag lekker makkelijk een jeans aan en doe ’s avonds een rok of jurkje aan als ik weg ga, geen buur die me nors aankijkt als mijn zinsconstructies niet helemaal conform ‘Le Petit Robert’ zijn…

Ik ga lekker mijn gangetje, en tover hokuspokuspats een bulderlach op de marktkramer zijn gelaat. Integratie van de bovenste plank:)

Liefs,

3 thoughts on “Het moet niet gekker worden…

  1. Geraldineke vergeet dat je met een stralende glimlach en een vriendelijk woord al heel veel kan bereiken!! Dus conclusie: DOE ZO VERDER!!

  2. Je krijgt van mij: 10/10, Kathleen. Doe zo verder. Goed gewerkt: ontleding van het artikel, basisconclusie, verder onderzoek en eigen interpretatie van de aangeboden tips. Je eigen persoonlijkheid heb je vanaf je geboorte, en met behulp van enige opvoeders van diverse pluimage zelf opgebouwd. Je hoeft geen geraldineske parisienne te worden.

    Toch iets over het ’s ochtends begroeten van de collega’s: ik haat het als je ’s morgens op je koffienuchtere maag een grom te horen krijgt, die eigenlijk hallo, of dag of miljaar betekent. Maar de jongere generatie op ons werk had het zo niet op”collegiale beleefdheid”. Spijtig!

Geef een reactie

