La Ruche Qui dit Oui (2)

Zo, onze ‘Ruche qui dit Oui‘ in Issy werd door ons bezocht, gekeurd én uiteindelijk toch goed bevonden.

We togen gisteren naar Issy-Les-Moulineaux, waar de verkoop van de bestelde artikelen zou doorgaan. Ik had op vrijdag netjes zoals beloofd de mail ontvangen waarin mijn bestelling volledig werd ‘goedgekeurd’, ttz alle producten die ik had besteld zouden er zijn. Dat heeft te maken met de quota die de producenten opleggen. Als zij een hele vrachtwagen naar Parijs moeten rijden voor 4 appels, dan gaat de verkoop dus niet door, dat lijkt me begrijpelijk. Maar, wat ik had besteld, zou er zijn, dus ik blij.

De verkoop ging door op de ‘koer’ van een lokaal plastiekfabriekje. De boeren, boerinnen,   de confituurbereidsters en de kaasmakers, allen waren ze present en meer dan bereid om een praatje te maken met hun klanten. Zo vertelde de teler van mijn bestelde sjalotjes me dat de uitjes groeien volgens een bepaald procédé waarbij rekening wordt gehouden met de stand van de sterren en de maan… (Beetje zoals de Demeter-organisatie, bekend van de biowinkels in Vlaanderen). Hm, mij lijkt het een beetje téveel bio-verkoop-praat, maar het zou de bewaartijd uitermate verhogen, dus dat is meegenomen (als het waar is tenminste).

Een greep uit wat ik had besteld:

Appelflappen, appels voor een tarte Tatin, rundsgebraad, 
kalfsfricassée, verse deegwaren, palmiers (lievelingskoek van Pat)sjalotjes, knolselder, brood met groene olijven, witloof, Parijse champignons, frambozenconfituur, eieren, vastkokende aardappelen....

Zo vriendelijk als de verkopers waren en zo vers als de producten zijn, zo hectisch verliep de organisatie. De bakker had alle artisanale broden in grote korven gelegd, waardoor het onmogelijk bleek de klanten op een vlotte en snelle manier te bedienen. Steevast zat het gevraagde brood helemaal onderin de bak. Minuten gingen voorbij met bakken ondersteboven keren… Resultaat: binnen no-time een wachtrij van jewelste. Komt daarbij dat de eierboer  pas is gearriveerd om 16 uur, terwijl de verkoop gepland was van 15 tot 17u en je dus een uur moest wachten als je eitjes had besteld (ik dus). Nu was het ons al eerder opgevallen dat je het in Frankrijk met afspraken en uren niet al te nauw mag nemen. Een afspraak om 16u kan gerust pas om 17u opdagen. Zonder verontschuldiging. Peter Mayle schreef er ooit een heel boek over, dat speelde zich wel af in de Provence, maar hier in Parijs is het niet anders. Wij leerden er alvast uit dat we een volgende keer pas tegen een uur of 4 gaan. Dat bespaart ons de frustratie van het lang moeten wachten.

Het vlees lag dan weer netjes in een gekoelde aanhangwagen, waarvoor bravo!

De appelflappen hadden we deze ochtend als ontbijt. Ik vond ze super lekker, niet te zoet, voor manlief mochten ze ietsje zoeter. De knolselder en het rundsgebraad staan deze middag op het menu, samen met de vastkokende aardappeltjes. Ik houd u op de hoogte of het lekker was:)

We zijn ook heel benieuwd naar de smaak van de verse pasta. Die is op vrijdag op de boerderij gemaakt, op zaterdag gekocht en zal maandag in mijn pannetje liggen.

Ondanks de rommelige organisatie keer ik een volgende keer zeker terug. Voor weer nieuwe producten en weer nieuwe ontmoetingen met andere telers en producenten.

Een boterhammetje met frambozenconfituur van de vriendelijk lachende én mooie madam smaakt nu nét ietsje zoeter en fruitiger dan eentje met anonieme confituur van de Carrefour:)

Liefs,

5 thoughts on “La Ruche Qui dit Oui (2)

  1. En hoe was het rundsgebraad met de vastkokende aardappeltjes ??? Ik kreeg honger gewoon bij het lezen van je verslag…….mmmmm …. En wanneer zet je weer receptjes op je site …. Wij ook willen genieten al zal het niet met zo lekkere ingredienten zijn als bij jou …….

    • Hmmm, het rundsgebraad was mals en smaakvol. Dat bestel ik een volgende keer opnieuw! De receptjes op de blog hebben een beetje stil gelegen, ik moet daar dringend eens tijd voor maken:) Met al die nieuwe hobby’s (schrijven, naaien, lezen, …) heb ik wat tijdgebrek… lol…

Geef een reactie

