Markt (2)

Vrije tijd in overvloed, en eten moet een mens toch, dus ik ga de komende weken de culinaire toer op. Pas op, nog steeds in ‘amateurmodus’, maar toch, al doende leert een mens veel.

Ik blijf het heerlijk vinden om tweemaal per week naar de markt te gaan. Watertandend bij het zien van al die heerlijke ingrediënten wandel ik eerst alle gangetjes van de plaatselijke marché door. Juiste keuzes moeten namelijk worden gemaakt, prijzen worden vergeleken, de kwaliteit van de aangeprezen producten wordt door mijn ‘deskundige’ blik beoordeeld…

Uiteindelijk laat ik me toch vangen door bij de meest charmante marktkramer mijn bestelling te plaatsen. Diegene die er het leukst uitziet, die vriendelijk lacht en mij charmant te woord staat heeft altijd gewonnen… (weinig professioneel hé, ik ben en blijf nu eenmaal een emokonijn)

Thuisgekomen schuim ik dan alle mogelijke receptenwebsites af naar smaakvolle, makkelijke en kleurrijke gerechtjes. Ondertussen verzamelde ik er al heel wat. Rest me nog ze één voor één uit te proberen.

Ook deze ochtend weer naar de markt in Boulogne getogen. Het zonnetje scheen, het was aangenaam fris, de mensen lachen, de kinderen van het plaatselijke schooltje hadden net speeltijd (zucht… ik moet me altijd inhouden om niet die speelplaats op te lopen), en de marktkramers hadden er precies zin in. De allerlaatste frambozen werden aan dumpingprijzen weggegeven, in de plaats liggen er nu bergen pruimen, in allerlei kleuren, maten en aroma’s. Hier op de Boulognese markt zijn de quetches (zie foto) zeer populair. Ik moet er gauw eens een taartje mee bakken:).

De eerste okkernoten zag ik ook al liggen. Dat wordt iets voor een van de komende weken, hmmmmmm.

Met deze spulletjes kwam ik thuis:

De kleine patatjes in het gele plastiek zakje zijn ‘Rattes de Noirmoutier‘. Een zeer kleine soort aardappeltjes, maar oo zooo smaakvol. Gewoon ongeschild lichtjes gaar koken, nog even in olijfolie aanbakken, rijkelijk bestrooien met kruiden en grof zeezout…Je krijgt dan zoiets:

Je weet niet wat je proeft. Nooit geweten dat een patatje zo lekker kon zijn:)

OK, een recept zoeken was deze middag snel gebeurd: ‘Poulet rôti et sa ratatouille au chèvre‘ zou het worden.

Op de markt hier is een zuivelkraam waar ze, werkelijk waar, de heerlijkste geitenkazen hebben. Het madammeke is professioneel en helpt me met de moeilijke keuzes die ik elke week moet maken. Voor dit gerechtje wou ik een stevige maar toch vrij jonge geitenkaas én hij mocht ook niet al te sterk doorsmaken, want anders proef je de groentjes niet meer. Bon, naar huis dus met een heerlijk bolleke geitenkaas en meteen de keuken ingedoken.

Pat was deze week op zakenreis, ik hoop dat hij vanavond nog wat gezonde trek heeft, want hij krijgt het restje dat ik overliet:)

Het recept is te vinden op franskeukenavontuur , voor de liefhebbers:)

Liefs en smakelijk,

2 thoughts on “Markt (2)

Geef een reactie

