Niemand ontbijt meer met een glas wijn (1)

Sedert vorig weekend ben ik het boek ‘Niemand ontbijt meer met een glas wijn‘ van Louis Sébastien Mercier aan het lezen. Het boek is geschreven in 1781(!)…

Mercier schrijft in het boek talloze observaties neer die hij deed in het Parijs van de jaren 1781-1788. Ik had me min of meer verwacht aan een ietwat saaie historische neerslag, maar niks is minder waar. Het boek, opgebouwd in 12 delen, leest als een trein en is helemaal niet zo voorbijgestreefd als je zou denken. Integendeel, alles wat ik lees, en dat zich dus een kleine 250 jaar geleden afspeelde, is verrassend hedendaags… Ik ga proberen om hier enkele hoofdstukjes van Mercier te toetsen aan de hedendaagse realiteit. U zal zien, niks is veranderd sedert 1781:)

Hoofdstuk ‘De Burger

Mercier schrijft: ‘Een Parijzenaar windt zich vreselijk op. De dag daarop trekt hij alles weer in het belachelijke, want het gaat er hem alleen om dat hij zich amuseert.’

Klopt als een bus. Ik heb al ettelijke malen de Parijzenaar gadegeslagen, vooral wanneer ze zich achter het stuur van hun afgeleefde, blutsrijke bolides bevinden. Ze zitten te foeteren op alles wat hen ook maar een strobreed in de weg legt, maar aarzelen niet om zelf met een air van hier tot in Tokyo een rotonde te blokkeren. In het verkeer heerst de ongeschreven wet: ‘Eerst ikke en de rest kan stikke’… Ze vloeken en trompen, maar zijn dat enkele meters verder alweer vergeten.

Mercier:‘Wie zich in Parijs op straat begeeft, ziet meteen dat het volk niet de wetten maakt. Geen enkele voorziening voor voetgangers; nergens trottoirs. Het gewone volk lijkt een bevolkingsgroep die geheel gescheiden is van de andere standen in de staat; rijke en voorname lieden met een rijtuig hebben het barbaarse recht de gewone man op straat te verpletteren of te verwonden. Honderd mensen komen ieder jaar om onder de wielen van de rijtuigen. De onverschilligheid tegenover die ongelukken laat zien dat alles ten dienste moet staan van de luxe van de Groten. Lodewijk XV zei:’Als ik hoofdcommissaris van politie was, zou ik de cabriolets verbieden’. Zelf een dergelijk verbod uitvaardigen vond hij beneden zijn stand.

Hier moet geen uitleg bij gegeven worden hé. De auto regeert nog steeds het verkeer. Als voetganger in Parijs mag je blij zijn dat er ondertussen wél voetpaden liggen, maar die zijn enkel breed en veilig in de straten waar de commerce hoogtij viert. Eens je in minder toeristische gebieden belandt merk je vanzelf dat voetpaden lang niet altijd veilig zijn, en in bijna alle gevallen staan auto’s doodleuk op het trottoir geparkeerd. Geen mens kan er nog langs. En de fietspaden… daar heb ik het in een eerder blogje al over gehad…

Mercier:‘De Parijzenaar heeft een bijzonder talent om op beleefde wijze een onheuse vraag aan een buitenlander te stellen. Hij combineert onverschilligheid met de meest elegante ontvangst…

Het moet gezegd, Parijzenaars zijn, ook nog in 2012, beleefd (van obers in de stad wordt het tegendeel beweerd, maar dat is een hoofdstuk apart), voorkomend en uiterst galant. Geen man hier in het appartementsgebouw die me niet voor laat gaan bij het in- en uitstappen van de lift, hierbij ietwat achteruit stappend, hun poep naar achter en een lichte buiging makend. De ene hand wijst in de richting van waar ik heen wil. ‘Après vous, madame…‘ mompelend. Geen man die niet de deur voor mij zal openhouden, en als het moet krijg ik ook nog hulp bij het binnendragen van een of andere boodschappentas. Ik heb het altijd fijn gevonden, en geniet nu dus met volle teugen van de kortstondige maar liefdevolle aandacht:)

Volgens Mercier gaat deze galanterie ruimschoots gepaard met onverschilligheid… Nou ja, ik hoef met die mannen niet te ontbijten of hun was te doen… Ik neem het er dus graag bij.

Liefs,


Geef een reactie

