La rentrée

Ook in Parijs start het nieuwe schooljaar…
In het journaal en in de vele kranten en tijdschriften heeft men het steevast over ‘La Rentrée’. Dat geldt echter niet enkel voor de scholen, maar ook de ministers, de zakenlui en werknemers, zelfs Monsieur Le President Hollande heeft zijn eigen ‘Rentrée’. Daar wordt dan in de media veel tamtam rond verkocht:)

Hier start het schooljaar net ietsje anders dan in België. Vandaag, op 3 sept starten alle leerkrachten en pas vanaf morgen worden ook alle leerlingen verwacht. Op deze manier hebben de leerkrachten een inloopdag om de klas in orde te brengen, de personeelsvergadering bij te wonen, enfin, om de allerlaatste dingetjes tiptop in orde te brengen dus.

Dit jaar zijn er duizenden jobs in het onderwijs van Frankrijk minder. De minister van onderwijs kwam een en ander toelichten tijdens het journaal gisterenavond, maar vanwege de vele politieke termen kon ik niet alles begrijpen.
De boodschap van zijn verhaal heb ik wel begrepen: hij vindt van zichzelf dat hij het al bij al zeer goed heeft gedaan. Politiekers in Frankrijk verschillen niet zo erg van die van België dacht ik meteen… 😉

Enfin, zelf loop ik vandaag een beetje verloren. Die eerste schooldag moeten missen doet toch ’n beetje zeer. Ik zou geld geven om mijn leerlingen eens terug te zien. Vroeg of laat spring ik binnen op school… Dat ga ik niet kunnen laten.

Bij deze, aan iedereen die in het onderwijs staat, een heel fijne en succesvolle eerste schooldag en een absoluut schitterend schooljaar, met de vele noodzakelijke en heerlijke ‘ups’ en de hopelijk zeldzame, maar vaak leerrijke ‘downs’…

Liefs,

2 thoughts on “La rentrée

Geef een reactie

