4 september

Deze straat in het 2de arrondissement, draagt een bijzondere naam:

Het tweede arrondissement is pal in het centrum gelegen:

 

En omdat het uitgerekend vandaag 4 september is, zocht ik even op wat er gebeurde op 4 september:

Op 4 sept 1870 werd Keizer Napoleon III afgezet en werd de derde Franse republiek uitgeroepen. Napoleon III is de keizer die baron Haussman naar Parijs haalde. Haussman is de kerel die ervoor zorgde dat Parijs eruitziet zoals het er nu nog uitziet: brede lanen omzoomd met platanen, meterslange gevels van statige appartementen in de typische beige kleur en vele avenues die samenkomen op immense rotondes.

De ‘Rue du 4 Septembre’ is inderdaad zo een typische Parijse straat: Veel appartementen, lichtgekleurde gevels, en veel, heel veel ramen:)

Ik moet me trouwens eens dringend verdiepen in de Franse geschiedenis. Ik weet er bitter weinig vanaf realiseer ik me. Dat wordt iets voor de komende wintermaanden:)

Liefs,

4 thoughts on “4 september

  1. Hei Claudine, misschien moeten jullie volgend jaar maar enkele dagen Parijs boeken, dan gaan we samen in de ‘Rue de 4 Septembre’ een glaasje bubbels drinken:) xxx

  2. Ja, Kathleen, geschiedenis is zeker niet aan mij besteed, ik had er in de humaniora bijna altijd een herexamen voor, niet te geloven hé!!!!!

Geef een reactie

