Augustus in de Franse hoofdstad

In de maand augustus is zowat ‘le-tout-Paris’ met verlof. De hele stad in slaapmodus lijkt het wel. Kappers stoppen met knippen en kleuren, restaurantjes sluiten ongegeneerd de deuren, slagers en bakkers hangen briefjes aan de deur met ‘Terug op 25 augustus‘, de koelvitrines van traiteurs blijven bangelijk leeg.

Sommige winkeliers aarzelen niet om de hele maand gesloten te blijven. In België lijkt me dit quasi onmogelijk, maar hier kan het ongestraft. De Parijzenaars zelf treuren er niet om , want ze zijn allemaal zelf ‘en groupe’ met vakantie. Ergens in Frankrijk, dat staat vast. Fransen nemen vakantie in eigen land, en Parijzenaars trekken al jaar en dag naar Deauville. Dat heeft te maken met hun vaderlandsliefde denk ik dan. Ze zijn zo ‘chauvinistisch‘ hoor je wel eens… Enig opzoekwerk op Wikipedia leert me dat dat ‘overdreven patriottisme‘ betekent. Er is iets van. Hoewel men ondertussen in de meeste winkels in het centrum stilaan start met het spreken van Engels, blijft het toch handig als je je uit de slag kan trekken in het Frans. Zeker hier in Boulogne, hier is het spreken van andere talen buiten het Frans (nog) niet ingeburgerd. En als je Frans praat, dan mag je best foutjes maken tegen ‘un’ en ‘une’, ze waarderen uitermate dat je een poging doet, dus dat zit goed:)

Bon, augustus in Parijs dus… Het voelt op den duur onaangenaam, al die lege straten, pleinen en winkels. Parijs is uit balans en wordt doodleuk overgenomen door de vele toeristen.

Van mij mogen ze nu allemaal wel weer terugkomen. Renaud in zijn restaurant, de marktkramer met zijn Libanese gerechtjes in zijn kraam, de kapper om de hoek in het salon, en de madam uit het boekenwinkeltje waar ik wekelijks de ParisMatch haal achter haar kassa.

Haal dat stof uit die etalages, verwijder die vergeelde boeken, stofzuig de dode vliegjes, raap de post op en haal een verfrissende dweil over de vloer! Ontwaak maar weer Parijs, il est cinq heures:)

Liefs,

9 thoughts on “Augustus in de Franse hoofdstad

  1. Gelukkig dat niet alle Parijzenaars op eindeloze vakantie zijn, hé Kathleen. Anders had je een serieus probleem. Alhoewel… jij trekt toch wel je plan niet?

    • Oeioei, alle Parijzenaars op eindeloze vakantie, dat zou algauw een saaie boel worden. Ik trek wel mijne plan, maar zo af en toe moet ik een beetje geëntertained worden hé, zodat ik inspiratie krijg voor de blogjes;) xxx

    • Dat doet me veel deugd! Eigenlijk doe ik maar wat, maar ondertussen beleef ik er zelf ook veel plezier aan om te schrijven, en vaak kom ik situaties tegen waarbij ik ineens denk: ‘Daar zit een blogje in’:) Groetjes, xxx

  2. Kathleen , het is echt een plezier om je blog te lezen , smaakt echt naar meer .
    Tussen haakjes , heb je al mijn beroemde spaghettisaus geprobeerd ?
    Gr. X

  3. Jaaaaa, die beroemde spaghetti is al enkele keren op ons bord verschenen:) Dankjewel voor het delen!! Ik vind zelfs de ingrediënten hier in de Parijse Carrefour. Ook ons Liesbeth is er ondertussen een echte pro in geworden! We noemen ‘m ‘De Ingkespaghetti’:)

Geef een reactie

