Koffie op een terras bij het Gare du Nord

Gisteren een telefoontje gekregen van een lieve vriendin: ‘Of ik vandaag even tijd heb‘? Ze is in Parijs voor een meeting vandaag en vrij tussen 10 en 12:30u…

Of course dat ik daar tijd voor heb. Mijn dagen zijn de komende weken en maanden alleen maar bedoeld om dit soort leuke dingen te doen:) Dus deze ochtend vroeg uit bed, om 9u het metrootje op (jaja, ik doe het tegenwoordig al met een hupje, dat metrojumpen, niks meer te merken van de angst en de onzekerheid van bij het begin;) zodat ik mooi om 10:00u aan het Gare Du Nord zou staan. De Thalys loopt stipt op tijd het station binnen en ik zie onze vriendin al van ver komen:)

De buurt van het Gare Du Nord is me eerlijk gezegd nog totaal onbekend. Dus we hebben het gedaan met de dichtstbijzijnde Brasserie: Terminus du Nord. Een tafeltje buiten op het terras staat gewoon op ons te wachten. We palmen het meteen in, en onze geliefde bezigheid: ‘babbelen-en-naar-mensen-kijken’ start meteen:)

Je zou vermoeden: Op zo’n toeristische plek, dat kan nooit veel soeps zijn, maar niks is minder waar. Een op en top Parijse Brasserie, met veel lampjes, koper, zeevruchten in het uitstalraam, ronde tafeltjes met bistro-stoeltjes op het terras, garçons met gigantische plateaus, in evenwicht gehouden op één van hun schouders, toiletten met handdroogblazers (of hoe heet zo’n ding) die je letterlijk uit je schoenen blazen, kortom: een brasserie zoals ie in Parijs hoort te zijn: levendig, lekker en een tikkeltje brutaal. De cappuccino smaakte voortreffelijk, het gezelschap was top, de gesprekken velerlei….

Zo gezeten op het terras rechtover het Gare Du Nord had ik voor het eerste goed zicht op het eigenlijke stationsgebouw. De laatste weken ben ik er ettelijke keren geweest, maar ik heb nooit de tijd genomen om de buitenkant eens goed te bekijken. En dat hebben we met ons beiden vandaag gedaan. Het is de moeite van het kijken meer dan waard. Een imposant gebouw, met nog imposantere Kariatide-achtige (excuses aan eventueel geschiedkundigen die nu tot hun afgrijzen merken dat ik hier een totaal misgeslagen vergelijking maak) beelden van mannen en vrouwen. De beelden stellen de wereldsteden voor. We konden Londen lezen, Wenen en Berlijn. Helemaal bovenop, als keizer(in) uitstekend boven alle andere figuren staat Parijs, een forse madame, met de Franse vlag in de hand (op de foto heeft ze de vlag niet vast, maar dat was deze ochtend in het echt wel) en een schild aan de zijkant. Een vrouwelijk beeld, en daar valt wat voor te zeggen. Parijs is bevallig, levendig en bijwijlen uitgelaten. Parijs is ook gereserveerd, stijlvol, én een tikkeltje ondeugend. Vooral vrouwelijke kenmerken denk ik dan clichématig.

Het beeld Amsterdam heb ik niet kunnen zien, maar ik vermoed dat het een man is, omwille van de extra ondeugende eigenschappen;) (hihi… shoot!)

We bestudeerden ook nog de zuilen: ‘Waren het ionische? We denken van wel, terugdenkend aan onze lessen kunstgeschiedenis herhaalden we braaf de verschillende stijlen: Dorische, dat waren de gewoon rechttoe-rechtane, de ionische hadden een krul en de Korintische hadden fijnbewerkte bloemen aan de bovenzijde… Zijn we nog correct?  Hier aan het station zijn het dus ionische besluiten we, die met een krul dus.

De tijd vliegt en snel is het tijd voor afscheid. Dit moeten we vaker doen. Een saaie dag wordt ineens een stukje vrolijker, een dag alleen wordt plots een gezellige dag, een sombere dag wordt plots zonniger:)

Liefs,

6 thoughts on “Koffie op een terras bij het Gare du Nord

  1. Als Paris-Nord al zo’n interessant gebouw lijkt, hoe zit het dan met de andere stations van Parijs? Even checken of ze overal leuke terrasjes in de buurt hebben …?

  2. Voila, Mijn 2 kids zijn op KSA kamp voor 10 dagen. Vorige week het stadje Praag ontdekt met mijn moeder en dochter Eva. En nu even ademhalen…….. Tja zou leuk zijn kon ik me even voor een paar uur toveren bij Kathleen voor een terrasje te doen in Parijs. Komt wel goed…….

  3. juffie we komen volgend jaar eens langs
    met een paar van de klas.o juffie ik weet het nog
    zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
    lang een gans jaar:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(: zo lang u niet zien….slik…..

  4. Kathleen, moest ik van jou zijn, ik zou toch maar eens beginnen aan een script van een boek, jij kunt heel vlot schrijven, proficiat!!!!!!

Geef een reactie

