Rennen-vliegen-duiken-vallen-opstaan-enweerdoorgaan…

Mensen kijken, dat wordt één van de hoofdbezigheden de eerste weken in Parijs. Meeduikend in de metro, van op een terras, zittend op een bank in het park, bij de Carrefour of op de markt. Ik krijg kansen genoeg:)

Mensen in Parijs gedragen zich steeds anders, verschillend, afwisselend, maar zijn quasi altijd gehaast. Ze kuieren niet door de straten zoals ik doe (wat mij meteen ‘anders’ maakt), ze rennen bijna. Honderden, duizenden mensen die zich van plek a naar plak b haasten.

Postbodes duwen hierbij ook nog eens een kar op wielen met de post voor zich uit. Hierin zijn ze zeer bedreven. Een exact berekende duw aan de kar en de kar stopt precies daar waar zij hem willen. Ik weet wel zeker dat als ik het zou proberen, mijn postkar tientallen keren per dag in de goot ligt:)

Joggers lopen je ondersteboven en verontschuldigen zich hier zelden voor. De lanen zijn op zondagochtend van de skaters en joggers. Verleen hen voorrang, anders komt het niet goed.

Toeristen met de camera’s op de buik haasten zich van één place-to-see naar een andere place-to-see. Hierbij het cliché bevestigend dat Amerikanen op warme zomerdagen steevast een driekwart broek dragen met sportschoenen en witte sokken eronder.

Studenten met zwaar beladen rugzakken hollen van de ene campus naar de andere. Ondertussen slurpend van een Starbuckskoffie of een cola, pratend met medestudenten of, eigenlijk meestal,  telefonerend.

Zakenmensen hollen van de ene afspraak naar de andere. Handig gebruik makend van hun kleine lederen boekentas, waarmee ze argeloze voetgangers van hun pad wegduwen. Ondertussen hun zweet deppend met een net gewassen en gestreken witte zakdoek.

 

In deze jachtige meute tel je ook hier en daar daklozen. Zij rennen niet. Ze hollen niet. Ze roken en ze drinken, meer dan goed voor hen is. Ze slenteren (ook in hun hoofd denk ik) en slapen, naast hun hond of een pas aangeschafte pup. Ze hangen tegen winkelpanden of krantenkiosken en bestuderen op afstand de onbegrijpelijk gehaaste meute. Ze hebben niet veel, maar ze hebben wél tijd.

Je zou haast wensen dat jouw dag even lange duurde als die van hen…

Liefs,

3 thoughts on “Rennen-vliegen-duiken-vallen-opstaan-enweerdoorgaan…

  1. Moest ik van jou zijn Kathleen, ik zou zo langzaamaan aan een boek beginnen te schrijven. Het zou zeker niet vervelen.
    Groetjes.

    Tante Mieke

  2. Hey, Dag Kathleen

    Na het rennen , BLOKKEN ,vallen en opstaan ben ik uiteindelijk van die ellende af en hoef ik niet meer door te gaan 🙂 . Dit heeft me de tijd om ten volle van jullie avontuur te kunnen genieten. Het doet deugt te zien dat Parijs jullie bevalt. Zoals ‘Tante Mieke’ schrijft, het is een plezier om je blog te lezen. Kathleen, als je een boek wilt schrijven kan je aan de potentiële uitgever melden dat je reeds een schare super-trouwe lezers hebt.
    groetjes,
    Claire

  3. Hei Clairtje! Eindelijk klaar met de studies? Gefeliciteerd! Je bent een doorzetter ‘pur sang’.
    Nu genieten van een welverdiende vakantie hoor! En gauw zien we elkaar in Frankrijk, op een terras onder de zon:) dikke knuff en tot snel:)

Geef een reactie

