Ikea op zaterdag: voor liefhebbers

Alweer een grote klus geschrapt op het ‘to do’-lijstje: nieuwe spullen halen bij Ikea:) Niks leukers dan een volledig nieuwe inrichting gaan uitkiezen, maar het ophalen, het stapelen op de karren, het sjouwen naar de auto, het volstouwen van de camionette om een half uur later weer alles leeg te halen om opnieuw te stapelen in de garage, dat is er werkelijk teveel aan. Twee keer helemaal heen en terug tussen Gent en Oudenaarde … zucht… Maar, ik klaag niet, we hebben mooie spullen. In tegenstelling tot de zuiderse warme tinten die onze woonruimtes nu kleuren, zijn we voor het appartement in Parijs voor trendy en hip gegaan: Grijs tot zwart met limegroene accenten.

 

Gisterenochtend vertrokken we dus, vol goede moed en met een oververzadiging aan inspiratie richting betaalbaar woonwarenhuis aan de rand van Gent. Eerst de camionette van schoonbroer Philippe opgehaald (dankjewel ome Fiel:), snel een parkeerplaats gevonden, roltrapjes omhoog, de royale gele Ikeatas om de schouder en starten maar. Heerlijk dat ik zo goed was voorbereid, want eerst alles netjes online uitgekozen en een winkelverlanglijst afgedrukt. Het was kwestie van ff checken of het echt zo mooi was als op de internetpagina en dan naar de afhaalrekken… DRIE karren hebben we volgestouwd met materiaal. Het rijden naar de kassa met drie onoverzichtelijk volgestouwde karren was geen sinecure, maar we hebben het, met enige hilariteit van omstanders gehaald.

 

Dit is het geworden: (de liefhebbers kunnen alles nakijken op de Ikeawebsite)

  • een zwartbruine BJURSTA eettafel die met zijstukken groter kan worden gemaakt zodat de kids, als ze langskomen in Parijs, een deftige plek aan tafel hebben
  • 4 heerlijk zittende BERNHARD stoeltjes met limegroene lederen bekleding
  • een zwartbruine hoge UTBY keukeneettafel met twee barkrukken FRANKLIN
  • een tweepersoonsbed BRIMNES, met een zeer degelijke matras (we zijn tenslotte geen 20 meer) én een 4-seizoenen donsdekbed
  • twee flashy groene salontafeltjes
  • een EKTORP driepersoons zitbank met grijze bekleding
  • een nieuwe grijze hoes voor de EKTORP tweezitsbank die ik krijg van zussie

 

Die ene royale Ikea-draagtas bleek al na 10 minuten te klein, dus een tweede tas gehaald en die ook even gevuld. Let op de mooie kussentjes met zwarte bloemen:)

Pat hield de hele tijd keurig ons wenslijstje in de gaten (vanzelfsprekend ook om minutieus te controleren of ik het budget met niet al téveel overschreed)

In de slaapkamerafdeling hebben we deskundige advies gevraagd en vele matrassen uitgeprobeerd. ‘Probeert u maar eens mevrouw: test de matras uit en ga liggen zoals je thuis slaapt‘. Het lijkt een efficiënt en duidelijk verzoek, maar op dat moment kom je er onbegrijpelijkerwijs nooit achter hoe je thuis eigenlijk in je bed ligt. ‘Hoe lig ik nu ook alweer? Op mijn zij? Ja, maar hoe ligt mijn arm dan, naast mij? Onder mij? En wat doe ik met mijn hoofd? Gedraaid? Neen, dit voelt onnatuurlijk aan dus zo lig ik niet… Tiens. Ik weet niet hoe ik slaap meneer. Verdikke, dien kerel staat te wachten tot ik beslis. Doeme, welke matras ligt het beste? Allemaal wel OK? Of geen enkel?’

 

Ik kom er met de beste wil van de wereld niet achter. Terwijl ik me uitsloof in het bedenken welke matras het heerlijkst ligt komt een goed uitziende en keurige meneer naast me liggen: ‘Mag ik even naast uw vrouw liggen meneer?’ Die van mij antwoordt met een bedenkelijke blik in de ogen: ‘ Ja hoor, beste vriend, gaat uw gang!’ Ik proest het uit als ik merk dat Pat oogcontact houdt, hij is er precies toch niet helemaal gerust in… ‘Nu zal het nog beter gaan‘ bedenk ik me en beslis dan maar de matras te nemen waarop ik met die meneer heb gelegen, die lag best lekker… Lag waarschijnlijk meer aan het korte aangename gezelschap dan aan de matras, maar ‘soit’, so be it;)

De BERNHARD stoeltjes zorgden nog even voor een probleem, want die stonden werkelijk waar helemaal achteraan gestapeld, je kon er op geen deftige manier bij.

 

Rond het middaguur waren we helemaal uitgehongerd. Zoals het échte woonwinkelwarenhuisbezoekers (zeer veel punten in Scrabble) betaamt, een snelle maar lekkere lunch meegepikt: Zweedse balletjes met frietjes. Tijdens de lunch kwamen we even tot rust. Ondertussen hadden honderden andere mensen ook honger. Tel bij die honderden andere mensen duizenden kleuters en baby’s en u kan zich zo een beetje de sfeer in het restaurant voorstellen: kordate mama’s, geduldig met hun kroost op zoek naar een vrij tafeltje, ondertussen traantjes drogend, pampers verversend, snotneuzen poetsend, en papa’s die iets minder geduldig de lange rij aan de zelfbediening trotseerden, zich afvragend: ‘Wat doe ik hier in godsnaam, ik had in de voetbalkantine bij de vrienden moeten zijn…’

 

Ik raad het iedereen aan: een dagje Ikea. Maar je moet jezelf voornemen om plezier te hebben. Heel snel verval je in een opgejaagd en gestrest gevoel, je krijgt een afkeer van alle mensen die je in de weg lopen, je raakt gefrustreerd als je niet snel een vrije tafel vindt voor de lunch, je ergert je blauw aan de afwezigheid van personeel als je ze nodig hebt, je raakt ontgoocheld als blijkt dat je lievelingsstuk niet op voorraad is, enz… DAT hebben wij dus niet gedaan, wij hebben lol gemaakt, we zijn rustig gebleven en amuseerden ons kostelijk.

 

Trouwens, van lol gesproken. Bij het volstouwen van de camionette kregen wij nog hulp van een heel vrolijke meneer pastoor (zwart hemd, zuinig brilletje en een kruisje op het revers van zijn jasje). Die was dus ook even naar Ikea gekomen, samen met zijn meid. Hij had al gauw even veel lol als wij tweeën toen bleek dat de matras nét iets te groot was voor de auto. Stonden we daar met z’n drieën te lachten. De meid niet, die keek een beetje zuur… Zij hoorde duidelijk bij die groep van gefrustreerde en ontgoochelde mensen.

 

Als u het ons vraagt: Een aanrader, Ikea op zaterdag;)

Liefs

5 thoughts on “Ikea op zaterdag: voor liefhebbers

Geef een reactie

