Bistrolexicon

 

Na het inlezen van heel wat ‘saaie-maar-noodzakelijke informatie (zoals daar zijn: de metrohandleiding, de burgemeesters van de arrondissementen, de toeristische diensten enz..) dook ik gisterenavond in het onderwerp: ‘Mens, maatschappij, natuur en cultuur’. (Klinkt als eindtermen en werohandleiding, maar dat is het niet;)

De wereld van de cafeetjes (bistro zeg je op z’n ‘Parijs’) heeft in de Franse hoofdstad zo zijn eigen taaltje. En omdat ik straks niet wil overkomen als een stuntelige toerist, heb ik me hierin vaneigens verdiept.

  • een Blanc limé is een witte wijn met limonade. Hiermee kan je de dag starten:)
  • een Monaco is een mengsel van bier, limonade en grenadine. Voor de zoetebekjes lijkt me.
  • een Tango vermengt bier met grenadine
  • een Tomate is Ricard met grenadine
  • een Perroquet is pastis met munt (moet je volgens mij niet drinken als het buiten -10graden vriest;)
  • een Panaché is bier met limonade
  • exotischer is een Mauresque, amandelmelk met pastis
  • een Chat-couché is een Dubonnet
  • en een Rince-cochon is een mengeling van witte wijn, limonade en Vichy, lijkt me een frisse afsluiter van een zware avond:)

Mocht je na dit alles een ‘zwaar hoofd’ hebben, dan kan je dit proberen te verhelpen ‘en se mettant au sirop de parapluie‘ (water drinken)

A votre santé!

Kat

One thought on “Bistrolexicon

Geef een reactie

